روسیه میزان ارسال گاز طبیعی به اروپا را کاهش می‌دهد

دولت آلمان می‌گوید ادعای گازپروم را مبنی بر وجود دلایل فنی برای این کاهش نمی‌پذیرد

روسیه تاکنون ارسال گاز به بیش از ۱۰ کشور اتحادیه اروپا را یا کاهش داده، یا به کلی قطع کرده است- Nikolay DOYCHINOV / AFP

شرکت دولتی «گازپروم» روسیه روز دوشنبه، ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد ۱۴۰۱)، اعلام کرد که میزان ارسال گاز طبیعی در یکی از خط لوله‌های مهم منتهی به اروپا را بیش از پیش کاهش می‌دهد و به ۲۰ درصد ظرفیت موجود می‌رساند. این شرکت دلیل این کار را نیاز به تعمیرات اعلام کرده است، اما دولت آلمان گفته است که این ادعا را نمی‌پذیرد. در نتیجه، تنش‌های موجود بر سر انرژی در قاره اروپا، به‌ویژه با نزدیک شدن ماه‌های سرد زمستان، بیش از پیش بالا گرفته‌ است.

گازپروم در تویيتر اعلام کرد که «میزان ارسال روزانه» خط لوله «نورد استریم ۱» را که به آلمان می‌رود، تا روز چهارشنبه، ۲۷ ژوئیه، به ۳۳ میلیون متر مکعب کاهش می‌دهد، زیرا یکی از توربین‌های خود را برای انجام تعمیرات تعطیل کرده است. 

کلاوس مولر، رئیس اداره شبکه انرژی آلمان، با تایید این خبر در توییتر نوشت: «اعلام شده است که میزان نورد استریم ۱ پس‌فردا نصف می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خط لوله «نورد استریم ۱» هفته گذشته پس از ۱۰ روز تعمیرات از قبل اعلام‌شده، بازگشایی شد. در روز دوشنبه میزان ارسالی آن در ۴۰ درصد ظرفیت کامل بود. دولت آلمان گفت این ادعا را که کاهش ارسال گاز به دلایل فنی است، نمی‌پذیرد.

وزارت اقتصاد آلمان روز دوشنبه گفت: «ما در تماس نزدیک با اداره شبکه انرژی فدرال و تیم بحران گاز، اوضاع را بسیار از نزدیک نظاره می‌کنیم. طبق اطلاعات ما، کاهش ارسال گاز هیچ دلیل فنی‌ای ندارد.»

گاز طبیعی استفاده گسترده‌ای در اروپا دارد: فعالیت صنایع، تولید برق، و گرمایش خانه‌ها در زمستان. حالا مردم قاره سبز نگرانند که اگر اروپا به اندازه کافی گاز ذخیره نکند، مجبور به سهمیه‌بندی در ماه‌های سرد پیش رو خواهد بود.

روسیه تاکنون ارسال گاز به بیش از ۱۰ کشور اتحادیه اروپا را یا کاهش داده، یا به کلی قطع کرده است. از سوی دیگر، هدف اتحادیه اروپا کاهش مصرف گاز در ماه‌های کنونی و ذخیره بیشتر برای زمستان است. این بلوک پیشنهاد داده است که دولت‌های عضو در ماه‌های آینده مصرف گاز خود را به صورت داوطلبانه ۱۵ درصد کاهش دهند. 

بیشتر از جهان