کنعانی: گروسی مواضع اسرائیل را تکرار می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری نشست رسمی و سیاسی ایران و عربستان در بغداد خبر داد

برنا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز دوشنبه سوم مرداد، به سخنان مقام‌های غربی درباره زمان کوتاه دستیابی به توافق هسته‌ای واکنش نشان داد و گفت: «ایران در این زمینه احساسی و شتاب‌زده عمل نمی‌کند و منافع اساسی کشور و ملت را قربانی روند شتاب‌زدگی نخواهد کرد.» او در ادامه ادعاهای پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، نزدیک یا دور بودن توافق هسته‌ای را به «تصمیم سیاسی» آمریکا گره زد و مدعی شد آمریکایی‌ها با اعمال فشار علیه ایران، مطالبه‌های یکجانبه‌ای را مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این ادعا که دولت سیزدهم اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات و رفع تحریم‌ها گره‌ نزده است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب و قوی و پایدار ادامه خواهد داد.»

ناصر کنعانی درباره نحوه ادامه مذاکرات نیز خبر داد که گفت‌وگوها بین علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه دارد و حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس است.

او درباره جزئیات این مذاکرات و گفت‌وگوها توضیح بیشتری نداد و تنها گفت که پیشنهادات مختلفی تاکنون رد و بدل شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به تلاش‌ها و پیشنهادهای برخی کشورها از جمله ایتالیا، عمان، قطر، عراق و فرانسه برای دستیابی به توافق هسته‌ای اشاره کرد و مدعی شد که ایران تاکنون «ابتکارات سازنده مختلفی» را ارائه کرده است و اگر طرف آمریکایی‌ هم «سازنده و با حسن نیت» عمل کند، توافق نزدیک خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری روز دوشنبه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به رویکرد «غیرحرفه‌ای و غیرمنصفانه» درباره برنامه هسته‌ای ایران متهم کرد و مدعی شد که «اقدام‌های سازنده ایران» با واکنش سازنده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه نشده است. او در ادامه ادعای خود گروسی را متهم کرد به اینکه مواضع اسرائیل را درباره فعالیت هسته‌ای ایران تکرار می‌کند.

نشست سیاسی و رسمی ایران و عربستان در بغداد

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات ایران و عربستان نیز خبر داد که نشست رسمی و سیاسی بین دو کشور در بغداد برگزار می‌شود.

او نتایج مذاکرات ایران و عربستان را در بغداد خوب و دلگرم‌کننده توصیف کرد و به نقل از وزیر خارجه عراق گفت: «محمد بن سلمان در حاشیه گفت‌وگو در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده است که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی انجام شود.»

کنعانی این موضوع را «نشانه‌ای مثبت» ارزیابی کرد و افزود: «گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم و گام ملموس و بزرگ در جهت ارتقا و از سرگیری مناسبات دو کشور برداشته شود.»

روابط ایران و سوئد فعلا قطع نمی‌شود

هفته گذشته با اعلام حکم دادگاه حمید نوری در سوئد جمهوری اسلامی ایران سفیر خود را در این کشور فراخواند و زمزمه‌هایی درباره قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شنیده شد اما ناصر کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی ایران فعلا هیچ برنامه‌ای برای کاهش سطح روابط با سوئد ندارد و سفیر خود را برای پاره‌ای از مشورت‌ها به کشور فراخوانده است. او افزود: «نگاه ما این است که این مشکل را باید در سایه گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات کشور سوئد حل و فصل کنیم. دیدگاه‌هایمان را به صراحت منتقل کردیم و گفت‌وگوهای ما در سطوح مختلف سیاسی ادامه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنعانی درعین‌حال حکم حمید نوری را «غیرقانونی» خواند و محاکمه و دستگیری او را به سازمان مجاهدین خلق نسبت داد. سخنگوی وزارت امور خارجه اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی محبوس در بلژیک را نیز «بی‌گناه» خواند و خواستار آزادی بدون قید و شرط او شد.

از دشمنی با آمریکا تا توسعه روابط متکثر با روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه وزارت دفاع آمریکا درباره انتقال پهبادهای ایرانی به روسیه را «موضوعی انحرافی» خواند و مدعی شد: «دولت آمریکا با دوگانه‌سازی‌های جعلی» در منطقه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و ایران‌هراسی را افزایش می‌دهد. او مدعی شد بیانیه اخیر تلاشی برای بلوک‌بندی‌های غیرضروری در منطقه و بازارسازی برای کمپانی‌های اسلحه‌سازی آمریکا بوده است. او اسرائیل را نیز به فعالیت‌ غیرقانونی هسته‌ای متهم کرد و مدعی شد که این کشور صلح، ثبات و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.

فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای رژیم صهیونیستی تهدیدی برای صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ است. ناصر کنعانی درحالی‌که ادعای پرهیز حکومت ایران از بلوک‌بندی‌های سیاسی را مطرح می‌کرد از توسعه روابط «متنوع و متکثر» با روسیه خبر داد و گفت که دو کشور برای‌ همکاری‌های بلندمدت بر مبنای تحولات و نیازهای جدید در حال تهیه پیش‌نویس سند جامعی هستند و این سند به‌محض نهایی شدن امضا خواهد شد. او در ادامه به سند همکاری ۲۵ ساله با چین و توافق همکاری‌های بلندمدت با ترکیه اشاره کرد و مدعی شد که سیاست دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای منطقه است.

تعامل با طالبان با ادعای برقراری ثبات در افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران طالبان در افغانستان را به رسمیت می‌شناسد گفت جمهوری اسلامی ایران با هیئت حاکمه افغانستان «تعامل سازنده» دارد. او مدعی شد که ایران به عنوان مهم‌ترین کشور همسایه افغانستان برای بازگشت آرامش و ثبات به افغانستان تلاش می‌کند.

کنعانی در ادامه ادعای «همسایه‌محوری» دولت رئیسی را تکرار کرد و گفت: «جمهوری اسلامی بر مبنای سیاست منطقه‌گرایی و شرق‌محور و آسیا محور گسترش همه‌جانبه مناسبات را با کشورهای همسایه اعم از همسایگان مرزی و همسایگان منطقه‌ای مدنظر دارد.»

چنین ادعاهایی در حالی مطرح می‌شود که کشورهای همسایه، جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی ایجاد تنش و ناامنی در منطقه می‌دانند؛ نمونه بارز آن نیز موضع‌گیری اخیر ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن است که در مصاحبه با روزنامه اردنی «الرأی» ابراز امیدواری کرد رفتار حکومت ایران تغییر کند و از حمایت شبه‌نظامیان و حملات مرزی آنان دست بردارد اما سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به سخنان پادشاه اردن مدعی شد که مبارزه حکومت ایران با تروریسم در سوریه و عراق، در اردن و دیگر کشورهای منطقه ثبات و امنیت ایجاد کرده است.