جمهوری اسلامی: «دوربین‌های فراپادمانی» همچنان خاموش خواهد ماند

تهران از خاموشی دوربین‌های نظارتی به عنوان ابزاری برای فشار بر غرب استفاده می‌کند

تهران می‌گوید با هدف اعتماد‌سازی با نصب دوربین‌های فراپادمانی موافقت کرده‌ که دیگر نیازی به ادامه فعالیت این دورین‌ها نمی‌بینند_ AFP

یک هفته پس از رجز‌خوانی مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر امکان و توان ساخت «بمب هسته‌ای»، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد تهران دوربین‌های فراپادمانی مراکز هسته‌ای را تا تعیین تکلیف توافق‌نامه «برجام» خاموش نگه خواهد داشت.

محمد اسلامی روز دوشنبه سوم مرداد گفت: «دوربین‌های برجامی در مراکز هسته‌ای برای رفع اتهامات نصب شده و اگر قرار است این اتهامات پابرجا بماند، دلیلی ندارد که آنها روشن بماند.»

نگرانی غرب از تلاش جمهوری اسلامی برای دست‌یابی به بمب هسته‌ای موضوعی است که اسلامی آن را «اتهام» می‌داند و می‌‌گوید این دوربین‌ها هم برای رفع این نگرانی‌ها نصب شده است.

در پی بی‌نتیجه ماندن دور تازه مذاکرات هسته‌ای و بلاتکلیف ماندن توافق‌نامه «برجام»، مقام‌های جمهوری اسلامی تعدادی از این دوربین‌های نصب شده در مراکز هسته‌ای را خاموش کرده‌اند.

اسلامی می‌گوید که «دوربین‌های فراپادمانی یا به‌اصطلاح برجامی به توافقنامه برجام ربط دارد اگر غربی‌ها به این توافقنامه برگشتند و وقتی اطمینان حاصل کردیم شیطنتی انجام نمی‌دهند، برای این دوربین‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

«پادمان» روند بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تایید صلح‌آمیز بودن فعالیت اتمی است که زیرمجموعه پیمان منع گسترش یا ان‌پی‌تی قرار دارد.

این مقام مسئول در عین حال ادعا کرده است فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی «پنهانی» نیست و «همه زیرساخت‌های صنایع اتمی با هماهنگی آژانس و تحت نظارت این سازمان» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از دوربین‌های «فراپادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خرداد ماه امسال در یک مرکز هسته‌ای ایران خاموش شده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم گفت است این دوربین‌ها «فراتر از پادمان و بر مبنای حسن نیت» نصب شده بودند.

اطلاعاتی که این دوربین‌ها ضبط می‌کردند می‌توانست بعد‌ها برای آژانس قابل استفاده باشد، اما جمهوری اسلامی تصمیم گرفته است این اطلاعات را دیگر در اختیار آژانس قرار ندهد.

دوربین‌ها و دستگاه‌های نظارتی آژانس در ایران دو دسته‌اند که دسته اول مطابق با پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و دسته دیگر بر اساس توافق هسته‌ای و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در مراکز هسته‌ای نصب شده‌اند.

خاموشی تعدادی از این دوربین‌ها با واکنش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مواجه شده است. گروسی گفت این اقدام تهران «ضربه‌ای مهلک» به احیای توافق هسته‌ای میان ایران و غرب است.

او اضافه کرد تعداد دوربین‌هایی که قرار است «حذف شوند» نه دو عدد، بلکه ۲۷ دوربین است. موضوعی که پیش‌تر مقام‌های جمهوری اسلامی به طور تلویحی درباره آن سخن گفته‌اند و تعداد دوربین‌ها را ۱۷ تا ۱۸ عدد اعلام کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تمایل دارند از این ابزار برای تهدید بیشتر غرب استفاده کنند و گمان می‌‌کنند این تهدید‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود و غرب را وادار به دادن امتیاز‌های فرا برجامی به تهران خواهد کرد.

ادعای توان ساخت بمب هسته‌ای و تهدید تلویحی خاموش کردن تمام‌ دوربین‌های نظارتی از جمله این تهدید‌های لفظی است که در یک ماه گذشته به طور قابل ملاحظه‌ای در موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی افزایش یافته است.