دادستان کل کشور بدون اشاره به مسئولیت خود از مجلس خواست جلو جنگل‌خواری را بگیرد

«در منطقه کلارآباد عباس‌آباد کل جنگل را تخریب کردند و ۶۲ ویلای لوکس ساختند»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با مقصر جلوه دادن یکدیگر از پذیرش مسئولیت نابودی جنگل‌های ایران شانه خالی می‌کنند - yjc

ویدیویی از انتقادهای محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور از پدیده جنگل‌‎خواری در روز یکشنبه دوم مرداد، در رسانه‌ها منتشر شد. بازنشر این ویدیو در رسانه‌های حکومتی ایران واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی را در پی داشت و بسیاری از کنشگران محیط‌ زیست نقش حکومت ایران و نهادها و افراد وابسته به آن در تخریب جنگل‌های ایران را یادآور شدند.

محمدجعفر منتظری در نشستی با حضور اعضای کمیسیون عمران مجلس، می‌گوید: «به ما اطلاع دادند در منطقه‌ای به نام کلارآباد عباس‌آباد، به بهانه ساخت محل سیاحتی، کل جنگل را از بین بردند و ۶۲ ویلای لاکچری [لوکس] در این منطقه ساختند.» دادستان کل کشور در ادامه از نمایندگان مجلس خواست به این موضوع رسیدگی کنند و برای مواردی از این قبیل «مجازات جدی» در نظر بگیرند.

منتظری در حالی از نمایندگان مجلس خواست به مسئله جنگل‌خواری بپردازند که خود در مقام دادستان کل کشور، در این زمینه وظایف و اختیارات زیادی دارد. بررسی خبرهایی که در سال‌های اخیر منتشر شد، آشکار می‌کند که بیشتر افرادی که در تخریب جنگل‌ها نقش داشته‌اند یا به حکومت وابسته‌اند یا دست‌کم در حاشیه امن قرار دارند. نمونه بارز آن هم کارخانه چوب آیت‌الله نورمفیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان، است که در مجاورت جنگل‌های گرگان تاسیس شد و به گواهی ساکنان محلی، منابع طبیعی این منطقه را غارت می‌کند. نورمفیدی پیش‌تر در پاسخ به انتقادها گفته بود که تمام فعالیت‌هایش با مجوز رسمی انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۱۳۹۹ نیز دیوان عالی کشور شکایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران را رد کرد و رای داد که پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی جنگلی در منطقه آق‌مشهد وقفی‌اند.

تاسیس کارخانه‌های چوب و صنایع در مجاورت جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌های عمدی، ساخت ویلاهای لوکس در دل جنگل‌ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه حاکی از آن است که افرادی بانفوذ تمامی این اقدام‌ها را با مجوزهای حکومتی انجام می‌دهند؛ حال آنکه اراضی طبیعی متعلق به عامه مردم است و دادستان کل کشور می‌تواند با استفاده از جایگاه قانونی خود جلو این پدیده‌ها را بگیرد؛ اما منتظری در جلسه با نمایندگان مجلس، توپ را در زمین آن‌ها انداخت و خواستار تعیین مجازات سخت برای این موارد شد. نمایندگان مجلس نیز ادعا می‌کنند که در زمینه مبارزه با پدیده جنگل‌خواری قانون وجود دارد اما اجرا نمی‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با مقصر جلوه دادن یکدیگر از پذیرش مسئولیت نابودی جنگل‌های ایران شانه خالی می‌کنند و در چنین شرایطی، وسعت اراضی تخریب‌شده ایران روزبه‌روز بیشتر می‌شود. پیش‌تر بهمن ایزدی، بوم‌شناس و کنشگر محیط‌ زیست، به سایت رویداد۲۴ گفته بود: «هفت میلیون هکتار از جنگل‌های ایران در طول سه دهه نابود شده‌اند و از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۱ میلیون هکتار رسیده‌اند.»

به گفته او، «وسعت جنگل‌های هیرکانی حدود ۵۵ هزار کیلومترمربع، یعنی نزدیک به چهار درصد مساحت ایران بود، اما در فاصله سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۷۹، نصف شد».

برای درک بهتر فاجعه‌ در حال وقوع در جنگل‌های ایران کافی است عبارت «ویلاهای لوکس در جنگل‌ها» یا «ویلاهای لوکس جنگل‌های هیرکانی» را در گوگل جست‌وجو کنیم تا تصاویر زیادی از نمونه‌های بارز تخریب جنگل‌ها را ببینیم که با چشم‌پوشی و بی‌اعتنایی حکومت، میزان آن‌ها روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود.