تحمیل حجاب اجباری به ۹۸ سنگ قبر در «بهشت زهرا» تهران

سیاست حجاب اجباری در ایران به تصاویر سنگ قبر‌ زنان هم رسید

_ خبرگزاری مهر

سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان «بهشت زهرا» تهران از اصلاح ۹۸ سنگ قبر خبر داد که به گفته او تصاویر بی‌حجاب یا بدحجاب زنان متوفقی بر روی آنها حک شده بود. غضنفری با اعلام این خبر، به سنگ‌تراشان و نصابان «متخلف» هشدار داد این سازمان همکاری‌اش با آنها را قطع خواهد کرد.

این اقدام پس از آنکه کارزاری در خبرگزاری فارس خواستار برخورد با حکاکی تصاویر «مکشوفه بانوان بر روی سنگ قبرها» شد، صورت گرفته است.

غضنفری گفته است: «حک تصاویر بی‌حجاب بانوان در شأن آرامستان مؤمنان نیست» و «ما همچنان بر روی عقاید خود هستیم، اگرچه از سوی رسانه‌های معاند و مخالف مورد اهانت» قرار داریم.

او هشدار داد در صورتی که «سنگ فروش یا نصاب نسبت به نصب چنین تصاویری اقدام کند، با آن مجموعه به طور کامل قطع ارتباط» خواهد شد.

این مقام مسئول در عین حال ادعا کرد این سازمان تلاش می‌کند «با دعوت خانواده متوفیان و تعامل با آن‌ها» تغییرات در سنگ قبر‌ها را انجام دهد.

دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز مدیرعامل سازمان «بهشت زهرا» از ایجاد اکیپ انتظامات سنگ قبر با هدف افزایش امنیت خبر داده بود.

اعضای این تیم که تعداد آنها چهار نفر اعلام شده است از قرار معلوم از طریق گشت‌زنی، موارد مربوط به این «تخلفات» را شناسایی و گزارش می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای این تیم به گفته غضنفری «علاوه بر تأمین امنیت، جلوی نصب سنگ‌های دارای تصاویر نامتعارف و مکشوفه را نیز می‌گیرند.»

مجموع این اقدامات سخت‌گیرانه در ادامه سیاست حجاب اجباری در ایران است که حالا به سنگ قبر‌ها نیز کشیده شده است.

در ایران سالیان سال است که درج تصویر زنان در آگهی‌های ترحیم به قانون نانوشته عرفی و شرعی تبدیل شده که مصداق کوچکی از سیاست حذف و سانسور زن در جامعه محسوب می‌شود و جنبش زنان هم در ایران برای شکسته شدن چنین مناسبات ناعادلانه ریز و درشتی است که رودرروی حاکمان دینی ایستاده‌ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی هم در برابر این موج گسترده تحول‌خواهی، برابری‌خواهی و آزادی‌خواهی زنان بیکار ننشسته و سیاست‌ها و برنامه‌های متعددی برای مقابله با این موج تدارک دیده‌اند.

اجرای این سیاست‌ها منجر به تشدید برخی شکاف‌های اجتماعی شده است و داد دسته‌ای از دارندگان پوشش اسلامی را هم درآورده است.

کارزار نه به حجاب اجباری گروهی از زنان محجبه در اعتراض به وجود «گشت ارشاد» و تداوم دخالت‌ها در زندگی خصوصی مردم از تازه‌ترین واکنش‌های منفی به این قبیل سیاست‌هاست.