ترفند تکراری نیروی انتظامی؛ ادعای برخورد با مامور خاطی گشت ارشاد

این اولین‌ بار نیست که تصاویر و ویدیوهایی از برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی و گشت ارشاد با زنان و دختران در تهران و دیگر شهرهای ایران منتشر می‌شود

مادر برای نجات دخترش مقابل خودروی ون گشت ارشاد ایستاده است و فریاد می‌زند «دخترم را نبرید، دخترم مریض است»-برگرفته از ویدیو اصلاحات‌نیوز

در حالی که انتشار ویدیویی از برخورد نیروهای گشت ارشاد با تلاش‌های یک مادر برای نجات دخترش از خودروی گشت ارشاد، با واکنش اعتراضی گسترده مردم مواجه شده است، نیروی انتظامی از «برخورد انضباطی» با سرتیم این گشت خبر داد؛ ترفندی تکراری و همیشگی که نیروی انتظامی بارها برای فریب افکار عمومی به کار گرفته و در نهایت، زنان خشونت‌دیده را مقصر معرفی و مجازات کرده است.

در این ویدیو، یک مادر برای نجات دخترش از دست ماموران گشت ارشاد، با همراهی چند زن دیگر مقابل خودروی ون گشت ارشاد ایستاده است و فریاد می‌زند «دخترم را نبرید، دخترم مریض است».

در ادامه، نیروهایی که سوار خودروی ون گشت ارشادند بدون توجه به اعتراض این مادر و دیگر زنانی که مقابل خودرو ایستاده‌اند، به حرکت ادامه می‌دهد و سپس، خودروی گشت ارشاد ناگهان با افزایش سرعت، این مادر و دیگر زنان را کف خیابان به زمین می‌زند و ماموران بی‌توجه به تقلای این مادر، دخترش را می‌برند و به‌سرعت از محل دور می‌شوند.

انتشار این تصاویر در روز سه‌شنبه ۲۸ تیر، خشم و اعتراض گسترده‌ای را برانگیخت و بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی آن را نمونه دیگری از خشونت نیروهای انتظامی و گشت‌های ارشاد علیه زنان ایران توصیف کردند، تصاویری که مشابه آن بارها منتشر شده است.

به دنبال گسترش اعتراض‌ها به این اقدام نیروهای گشت ارشاد، مرکز اطلاعی‌رسانی پلیس تهران، سه‌شنبه شب اعلام کرد که «با سرتیم این واحد انتظامی به‌دلیل سوءمدیریت، برخورد انضباطی» شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اطلاعیه فرماندهی انتظامی تهران، به جزئیات برخورد خشونت‌آمیز ماموران نیروی انتظامی در مقابل تلاش یک مادر برای نجات دختر بیمارش از خودروی گشت ارشاد هیچ اشاره‌ای نشده و آمده است: «در پی اطلاع از برخورد خارج از ضوابط یکی از گشت‌های پلیس با یک شهروند، موضوع به‌سرعت رسیدگی و با سرتیم این واحد انتظامی به‌دلیل سوءمدیریت برخورد انضباطی شد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که این برخورد خشونت‌آمیز نیروهای گشت ارشاد در منطقه سعادت‌آباد تهران رخ داده بود.

این اولین‌ بار نیست که تصاویر و ویدیوهایی از برخورد خشونت‌آمیز نیروی انتظامی و همچنین گشت ارشاد با زنان و دختران در تهران و دیگر شهرهای ایران منتشر می‌شود. مقام‌های نیروی انتظامی در بسیاری از این موارد، از برخورد خشونت‌آمیز نیروهایشان حمایت کرده‌اند و آن را «رفتار قانونی» خوانده‌اند.

با این حال، در مواردی که خشونت نیروهای انتظامی و گشت ارشاد به اعتراض و خشم عمومی گسترده منجر شده است، فرماندهان نیروی انتظامی و در مواردی، مقام‌های قوه قضاییه با انتشار اطلاعیه‌هایی، از «برخورد انضباطی»، «برخورد قانونی» و تنبیه‌های مشابه در مورد نیروهای خاطی خبر داده‌اند.

اما فرماندهان نیروی انتظامی و مقام‌های قوه قضاییه در نهایت به‌جای مجازات ماموران خاطی، شهروندانی را بازداشت، محاکمه و مجازات کرده‌اند که قربانی خشونت نیروهای انتظامی و ماموران دیگر سازمان‌های مشابه از جمله سپاه پاسداران و بسیج و ستادهای امر به معروف و نهی از منکر بوده‌اند.

یکی از نمونه‌ها مربوط است به انتشار ویدیویی از برخورد خشونت‌بار و بی‌رحمانه نیروهای گشت ارشاد با دختری جوان در پارک لاله که همراه با ضرب‌و‌شتم شدید و کشیدن دختر جوان روی زمین همراه بود.

این ویدیو واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخت و نیروی انتظامی با بالا گرفتن اعتراض‌ها، در اطلاعیه‌ای از تعلیق ماموران خاطی خبر داد. اما چند روز بعد، فرمانده انتظامی تهران خبر تعلیق مامور گشت ارشاد به‌دلیل ضرب‌وشتم دختر جوان را تکذیب‌ کرد و گفت بررسی تکمیلی نشان داد مامور ما «هیچ قصوری» نداشت.

در مهرماه ۱۳۹۷، ویدیویی از محوطه دانشگاه آزاد در سوهانک منتشر شد که در آن، نیروهای انتظامی با حرکت سریع و ناگهانی خودروی ون گشت ارشاد، به دختر دانشجویی که مقابل آن ایستاده بود آسیب زدند. پس از بازتاب‌های اعتراضی گسترده این ویدیو، مقام‌های نیروی انتظامی از پیگیری تخلف این ماموران خبر دادند.

اما پس از آن، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، با روایتی که کاملا متضاد با محتوای ویدیو بود، گفت: «دختر‌خانمی جلوی خودرو گشت ارشاد آمد و راننده ما به محض دیدن این حرکت، پایش را روی ترمز گذاشت و ایستاد.» اما از رسیدگی به تخلف این ماموران گزارشی منتشر نشد.

در تیرماه ۱۳۹۸، انتشار فیلمی از ضرب‌و‌شتم تکان‌دهنده دختری جوان به‌دست ماموران نیروی انتظامی در یکی از پارک‌ها، موجی از اعتراض‌ها به نیروی انتظامی را برانگیخت و حتی برخی رسانه‌های حکومتی را به انتقاد از عملکرد این نهاد واداشت.

چند ساعت بعد از انتشار این ویدیو، نیروی انتظامی اعلام کرد که جانشین کلانتری و یکی از ماموران کلانتری منطقه بازداشت و از سمتشان عزل شده‌اند. پس از آن، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، گفت که تنبیه ماموران لغو شده است و دختر جوان و دوستانش بازداشت شده‌اند چون «جرم آن‌ها خودداری از عمل به دستور پلیس، هنجارشکنی و درگیری با مامور و کشف حجاب» بود.

دو سال پیش، در دی‌ماه ۱۳۹۹، انتشار ویدیوی ضرب‌و‌شتم و سیلی زدن یک مامور نیروی انتظامی به یک زن افغان در اردوگاه عسکرآباد، اعتراض مقام‌های دولت وقت افغانستان را در پی داشت.

در پی این اعتراض‌ها بود که غلام‌عباس ترکی، دادستان انتظامی استان تهران، گفت که دستور ویژه «بررسی دقیق و سریع اتفاق رخ‌داده در اردوگاه عسکرآباد» صادر شده است و به‌محض تکمیل تحقیق، جزئیات اطلاع‌رسانی خواهد شد. با این حال، گزارشی از تحقیقات و هویت «مامور خاطی» و مجازات تعیین‌شده برای او اعلام نشد.

این روند سال گذشته نیز ادامه داشت و در سال‌ جاری، پس از آنکه در ۱۷ اردیبهشت ویدیویی از رفتار خشونت‌آمیز چند مامور انتظامی با یک زن در منطقه سد لتیان منتشر شد، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت از صدور دستور رئیس پلیس تهران برای پیگیری ویژه این حادثه خبر داد.

با این حال، مراد مرادی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی تهران، یک روز بعد گفت با آنکه شیوه دستگیری این زن برخلاف آموزه‌های پلیس بود، این زن و همراهش در خودرو به‌دلیل بی‌توجهی به دستور پلیس، دستگیر شدند و هنگام دلالت به مقر انتظامی، در برابر ماموران مقاومت کردند که موجب بروز این حادثه شد.

این‌ها فقط چند نمونه از ترفند تکراری فرماندهان انتظامی برای فریب افکار عمومی و خاموش کردن اعتراض‌های عمومی به خشونتی است که نیروهای گشت ارشاد و دیگر نیروهای انتظامی در برخورد با شهروندان اعمال می‌کنند.

فرماندهان انتظامی و مقام‌های قوه قضاییه در همه این موارد، با بالا گرفتن اعتراض‌ها، از تحقیق و بررسی یا تعلیق و تنبیه ماموران خاطی خبر می‌دهند اما در چرخه‌ای تکراری، سرانجام زنان خشونت‌دیده را مقصر معرفی می‌کنند و در مواردی، آن‌ها را بازداشت، زندانی و مجازات می‌کنند.