دستور کبری خزعلی برای ممنوعیت حضور زنان در تبلیغات

اداره ارشاد کرج و شورای عالی انقلاب فرهنگی: هرگونه استفاده از زنان در تبلیغات ممنوع است

صحنه‌ای از ویدیوی تبلیغاتی شرکت دومینو که ستاد امر به معروف و نهی از منکر علیه آن اعلام جرم کرد- خبرگزاری فارس

درپی ابلاغیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج مبنی‌بر ممنوعیت حضور زنان در تبلیغات، گزارش‌ها نشان می‌دهد پشت پرده این ممنوعیت، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، است که پیش‌تر هم با فعالیت‌ها و سخنانش چهره‌ای ضد زن را به نمایش گذاشته بود.

تصویر یک نامه روز شنبه، اول مردادماه، در رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های داخل ایران منتشر شد که نشان می‌داد سعید جابری انصاری، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد کرج، حضور زنان را در تبلیغات کالاها ممنوع کرده است. در این نامه آمده بود: «با توجه به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ مصوبات عفاف و حجاب و بنا به ماده ۱۱ آیین‌نامه کانون‌های آگهی و تبلیغات، هرگونه استفاده از زن در تبلیغات ممنوع است. بدین‌وسیله ابلاغ می‌گردد هرگونه تبلیغات (مجازی-محیطی) با حضور بانوان ممنوع است.»

اما کمی بعدتر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای زنان قائل نشده است. وزارت ارشاد طی بیانیه‌ای اعلام کرد این ممنوعیت برای «استفاده ابزاری» از زنان، مردان و کودکان بوده است، نه «استفاده» از زنان در تبلیغات، هرچند متن نامه اداره ارشاد کرج چیز دیگری را نشان می‌داد.

در متن بیانیه دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با استناد به قوانین و مقررات تبلیغات تجاری در جمهوری اسلامی ایران و همچنین  آیین‌نامه اجرایی ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان در تبلیغ کالا، خدمات و محصولات ممنوع اعلام شده است.

این در حالی است که در ابلاغیه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج که منتشر‌ شده، به‌صراحت به «استفاده از زنان» اشاره شده است. این محدودیت باعث اعتراض برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی شد. وب‌سایت «عصر ایران» در واکنش به این نامه نوشت: «مگر می‌شود زنان را از حضور سالم در تبليغات منع کرد؟ مگر می‌شود در تبلیغی که فضایش محیط خانوادگی است، مادران، همسران و دختران را حذف کرد و با تعدادی مرد و پسر، محیط یک خانواده را ایجاد کرد؟!»

حضور زنان در تبلیغات مدت‌هاست که با حساسیت نیروهای وابسته به نظام همراه است. سال گذشته خبرگزاری فارس به ویدیوی تبلیغاتی یک شرکت بستنی‌سازی در اینستاگرام اعتراض کرده بود. این خبرگزاری بستنی‌خوردن یک زن در این تبلیغات را اروتیک دانسته و نوشته بود: «در این کلیپ یک بازیگر خانم با ظاهری نامناسب حضور دارد که با رفتارها و اداهایی کاملا اروتیک و جنسی که دقیقا تبلیغ روی آن سوار شده‌ است، با خوردن یک بستنی تبلیغ آن را می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نامه دیگری هم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد پشت پرده این ممنوعیت، کبری خزعلی و شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی حضور دارند. کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه‌ای که به صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون قوه قضائیه و معاون دادستانی کل کشور رونوشت شده بود، ممنوعیت استفاده از زنان در تبلیغات را به این نهادها ابلاغ کرده بود.

کبری خزعلی در این نامه هشدار داده است که نهادهای مسئول باید برای جلوگیری استفاده از زنان در تبلیغات محیطی شهری اقدام کنند. از سوی دیگر کانون‌های آگهی و تبلیغات نیز باید با نظارت این نهادها، برای انجام این مصوبه تلاش کنند.

کبری خزعلی پیش از این نیز فعالیت‌ها و صحبت‌های ضد زن داشته است. او در یکی از مصاحبه‌هایش مدعی شده بود که بر‌ابری زن و مرد، بزرگ‌ترین ظلم به زنان است. خزعلی در بهمن ۱۳۹۷ گفته بود: «اگر زن را در حد تساوی با مرد محدود کردیم، اولین گام را برای ظلم به زن انجام داده‌ایم و از او خواسته‌ایم بار برابری را تحمل کند، او را در جایگاهی قرار می‌دهیم که جایگاه حقیقی او نیست و به او فشار چندجانبه وارد می‌کنیم که جبران‌شدنی نیست و موجب فرسودگی زودرس و نابودی نشاط و شادابی و جوانی او می‌شود. زنانی که خواسته‌اند مساوی مردان حرکت کنند، نه‌تنها از سیر کمال خود بازمانده‌اند، حتی مشابه مردان هم نشده‌اند و یک زندگی پر از فشار و استرس تحمل کرده‌اند تا بتوانند در یک نابرابری به مسابقه بپردازند.»

او پیش از این از حذف غربالگری خبر داده بود و از پیشگامان این طرح بود. بنا‌بر ادعای مهدی خزعلی، برادر کبری خزعلی، او در خانه‌ای مصادره‌ای به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان زندگی می‌کند. به گزارش دیده‌بان ایران، دو فرزند از سه فرزند کبری خزعلی خارج از ایران زندگی می‌کنند. کامران بارنجی در این مورد نوشته است: «ایشان (خزعلی) باید درباره کشوری که دو فرزند از سه فرزندش زندگی می‌کنند شفاف‌سازی کنند.»

می‌توان این ابلاغیه را در راستای اقدام‌های ضد زنی دانست که دولت و حاکمیت در ماه‌های اخیر در دستور کار قرار دادند. از ممنوعیت ورود زنانی که بدحجاب معرفی می‌شوند به متروی مشهد، تا ایست‌های بازرسی فله‌ای گشت ارشاد در شهرهای مختلف ایران و برخودهای خشونت‌آمیز آن‌ها با مردم؛ از هل‌دادن و ضرب‌وشتم و توهین گرفته، تا تیراندازی مستقیم به افرادی که به رفتار این گشت‌ها اعتراض می‌کنند.

حمید خرمی، رییس اتاق اصناف قم، نیز به‌تازگی از ممنوعیت پوشیدن تی‌شرت نامناسب برای مردها و مانتوهای کوتاه برای زنان فروشنده خبر داده و درخواست کرده است که شهروندان در صورت مشاهده فروشنده یا خریدار بی حجاب در یک واحد صنفی، به نهادهای مسئول در این زمینه اطلاع‌رسانی و امکان مقابله با آن را فراهم کنند.