پویش نیم میلیون ایرانی: با حجاب اجباری مخالفیم

امام جمعه کرج: پویش «من محجبه و مخالف گشت ارشادم» مشابه قرآن سر نیزه کردن سپاه معاویه در جنگ صفین است

ابوفاضل رضوی‌اردکانی، امام جمعه شیراز: محدودیت‌های حجاب مصونیت است- ATTA KENARE / AFP

از ۲۱ تیر، روزی که در جمهوری اسلامی ایران به نام «حجاب و عفاف» نام‌گذاری شده بود و بخشی از زنان در ایران در همان روز به مخالفت با حجاب اجباری پرداختند، ۱۰ روز می‌گذرد اما کارزارها علیه حجاب اجباری روزبه‌روز فعال‌تر می‌شوند. حساب اینستاگرام «ندای زنان ایران» با راه‌اندازی کارزاری با عنوان «مخالف حجاب اجباری هستیم!» توانست تا لحظه تنظیم این گزارش، حدود ۵۰۰ هزار نفر را با خود همراه کند و کاربران ایرانی اینستاگرام با پیوستن به این کارزار، مخالفت خود را با حجاب اجباری اعلام کردند. موافقان این پویش با افزودن عکس خود در روایتگر (استوری) اینستاگرام‌ ضمن همراهی با آن، به افزایش برخوردهای گشت ارشاد با مردم به بهانه بدحجابی اعتراض کردند.

پیش از این نیز کارزار دیگری با عنوان «من محجبه و مخالف گشت ارشادم» به راه افتاده بود. در آن کارزار، برخی زنان محجبه با انتشار عکسشان، به برخوردهای گشت ارشاد اعتراض کرده و بعضی از آن‌ها اختیاری شدن حجاب را خواستار شده بودند. هم‌زمان، پویش دیگری با عنوان «محجبه‌ام و مخالف اجبار حجابم» هم به راه افتاد که ده‌ها نفر از آن حمایت کردند.

با این حال اعتراض زنان محجبه در ایران به مذاق رسانه‌های اصولگرا و برخی شخصیت‌های سیاسی چندان خوش نیامد. حسینی همدانی، امام جمعه کرج، با انتقاد از این کارزارها گفت: «خط تحریف در موضوع‌های روز جامعه همچون عفاف و حجاب فعال است. این خط تحریف پویشی تحت عنوان «من محجبه و مخالف گشت ارشادم» راه انداخته است. دشمن چون در برنامه‌هایی که برای ۲۱ تیرماه، روز عفاف و حجاب داشت، پیروز نشد، امروز این پویش راه انداخت که مشابه قرآن سر نیزه کردن سپاه معاویه در جنگ صفین است.»

ابوفاضل رضوی‌اردکانی، امام جمعه شیراز، نیز کلا صورت مسئله را منکر شد و ضمن اعلام اینکه «محدودیت‌های حجاب مصونیت است» ادعا کرد: «اکثر زنان جامعه باحجاب‌اند ولی معدود افرادی هم که روسری را برمی‌دارند، به خاطر لج‌بازی با گروهی است ولی در عمل داشتن حجاب را قبول دارند.»

راه‌اندازی قرارگاه‌های کنترل حجاب، افزایش گشت‌ ارشادها و انتشار فیلم‌هایی از برخوردهای خشن این گشت‌‌ها در ماه‌های اخیر باعث شد حساسیت جامعه ایران بیش از قبل شود و این بار افراد بیشتری به  کارزارهای اعتراض به حجاب اجباری بپیوندند.

هر سال هم‌زمان با گرم شدن هوا، گشت‌ ارشاد فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهد و ماموران نیروی انتظامی در محیط‌های پررفت‌وآمد برای بازداشت افرادی که آن‌ها را «بی‌حجاب» می‌خوانند، کمین می‌کنند.

حمید رسایی، روحانی تندرو و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، هم به کارزارهای شکل‌گرفته علیه حجاب اجباری واکنش نشان داد و با مقایسه زنان محجبه مخالف حجاب اجباری با گروه مجاهدین خلق، در توییتر نوشت: «اشتباه نکنید! شما اولین کسانی نیستید که محجبه‌اید و با حکم الهی الزام حجاب در ملاعام مخالف‌اید و دنبال حجاب اختیاری هستید و از این کمپین آن‌طرف‌آبی حمایت می‌کنید. قبل از شما مریم قجر و زنان منافقین بودند که لچک به سر، مثل شما گفتند که من محجبه‌ام و مخالف حجاب اجباری‌ام. »

خبرگزاری اصولگرا و امنیتی فارس نیز به شرکت‌کنندگان در پویش «من محجبه‌ام و با گشت ارشاد مخالفم» تاخت و آن‌ها را به دریافت امان‌نامه از مردم متهم کرد. فارس با اشاره به این کارزار نوشت: پویش من محجبه‌ام اما با گشت‌ارشاد مخالفم اگرچه می‌خواهد پیام دوستی قشر محجبه و هم‌خانواده بودن همه اقشار ایرانی را نشان دهد، یک پویش بلاتکلیف است و مشخص نیست تا کجا می‌خواهد این همراهی را نشان دهد. پویش من محجبه‌ام و با گشت‌ارشاد مخالفم به خصوص در جمله اول خود، با تاکید روی من محجبه‌ام شاید در نگاه اول پیام دوستی و همدلی قشر محجبه باشد اما در نگاه کلی، شبیه امان‌نامه‌ای برای محجبه‌ها عمل می‌کند که دنبال مقبولیت می‌گردند چون باورشان شده است که عادی نیستند.»

خبرگزاری تسنیم هم که به عنوان خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران شناخته می‌شود، به مقابله با این کارزارها پرداخت و ضمن اشاره به اینکه این پویش‌ها سیاسی‌اند و قطعا تلاشی برای آزادی نیستند، افراد مخالف حجاب در ایران را کسانی دانست که به یک نقص ظاهری دچار شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم نوشت: «اینکه گشت ارشاد در اجرا اشکال‌هایی دارد- مانند اتفاق تلخی که اخیرا در سعادت آباد افتاد- اینکه حجاب را باید بیشتر فرهنگی پیش برد نه انتظامی، اینکه اکثریت مطلق آن مردم عادی که حجاب کامل ندارند صرفا به یک نقص ظاهر دچارند و با اسلام و انقلاب مشکل مبنایی ندارند، اینکه برخی از این ظاهرهای نامناسب همان باطن بعضی مسئولان است، اینکه حتی باحجاب‌ها و موافقان مطلق حجاب هم به بعضی رفتارهای غلط منتقدند، همگی گزاره‌های درستی‌اند، اما همان‌قدر که این‌ها درست است، ضرورت هوشمندی و پرهیز از ساده‌انگاری در مقابله با کارزاری کاملا سیاسی (و با ظاهر فرهنگی و اجتماعی) علیه حجاب هم قطعی است. کارزار سیاسی مقابله با حجاب قطعا تلاشی برای آزادی نیست.»

به نظر می‌رسد مجلس خبرگان رهبری که وظیفه نظارت بر عملکرد رهبر جمهوری اسلامی ایران و همچنین انتخاب رهبر آینده را برعهده دارد،  مسئله حجاب را از وظیفه اصلی خود مهم‌تر می‌داند. به طوری که در جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان، به بررسی آن پرداخته است. احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با تاکید برا ین موضوع گفت: «متاسفانه برخی در اماکن عمومی کشف حجاب می‌کنند که این خلاف قانون است. کسی از زور سخن نمی‌گویند؛ حرف از اجرای قانون است. حجاب قانونی مانند سایر قوانین است که الزام‌آور است. مسئله حجاب پشتوانه قرآنی دارد و از ضروریات دین است.»

هم‌زمان با این اظهارنظرها، فشار روی زنان در ایران هر روز بیشتر می‌شود. شهرها، ادارات و اصناف مختلف هر روز شاهد ابلاغ قوانین جدیدی‌اند که در راستای کمرنگ کردن حضور زنان در اجتماع صادر می‌شوند. در آخرین نمونه، حمید خرمی، رئیس اتاق اصناف قم، از ممنوعیت ورود بدحجاب‌ها به برخی واحدهای صنفی در قم خبر داد. خرمی گفت: «در خصوص ضرورت رعایت حجاب و عفاف توسط فعالان صنفی مختلف با مدیریت اتاق اصناف قوانین محکمی وضع شده و در حال اجرا است. حتی عده‌ای از فروشندگان متعهد و بااصالت، ورود و عرضه کالا و خدمات به مشتریان بدحجاب در محدوده کاری خود را نیز ممنوع کرده‌اند.»

رئیس اتاق اصناف قم در ادامه، از مردم این شهر درخواست کرد اگر در مغازه‌ای فروشنده بدحجاب حضور داشت یا به خریدار بدحجاب جنس فروخته شد، موضوع را تلفنی به آن‌ها گزارش دهند.