مسئولان جمهوری اسلامی: «نه به حجاب اجباری» بهانه‌ست

محمدرضا باهنر: طبیعی‌ست که برخورد با بی‌حجابی حد و حصری ندارد

واکنش‌ها به کمپین‌های مخالفت با حجاب اجباری در ایران کماکان ادامه دارد. برخی از حامیان حکومت در ایران، معتقدند که حجاب اجباری مهم‌ترین سنگر جمهوری اسلامی است که نباید از سوی مخالفانش فتح شود و در صورت سر فرود آوردن مقابل این خواسته، معترضان به  دنبال تغییر جمهوری اسلامی خواهند بود.

محمدرضا باهنر، نماینده پیشین مجلس و یکی از چهره‌های برجسته اصولگرا، در مورد این کمپین‌ها و مقابله با حجاب اجباری در خیابان‌های ایران گفت: «یک موقع کسی ممکن است بگوید گرم است من نمی‌توانم زیر چادر و مقنعه باشم. یک مقداری هم موهایش دیده می‌شود یک موقعی یک کسی ممکن است این را در مقام پرخاش و برخورد با نظام یک اسلحه بکند. طبیعی است که با این موارد برخورد می‌شود و حدوحصری هم ندارد.»

باهنر با تایید برخورد امنیتی-پلیسی با مسئله حجاب گفت: «یک زمانی آقای احمدی‌نژاد می‌گفت یک شاخه و دو شاخه از موی بانوان بیرون باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما گاهی این دو شاخه می‌شود چهار شاخه اگر شد ۴۰ شاخه و بعد ۴۰۰ شاخه و اگر روسری رفت کنار و یواش یواش شلوار هم کوتاه شد و دامن هم آمد بالا چه می‌شود. حد و مرزی دارد، یک جاهایی باید به مقررات اجتماعی احترام بگذارند. ما کاملا با افراط و تفریط مخالف هستیم؛ یعنی این مسئله حتما نباید تبدیل به یک مقوله سیاسی شود که یک عده بخواهند مخالفت خودشان را از طریق کنار زدن حجاب مطرح کنند. از آن طرف هم اینکه مواظب باشیم گوشه موی کسی دیده نشود به مسائل شخصی افراد برمی‌گردد.»

ویدیویی از وحید یامین‌پور، معاون وزیر ورزش دولت ابراهیم رئیسی نیز روز جمعه منتشر شد که در آن از ادبیاتی استفاده کرد که واکنش منفی بسیاری از شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت. یامین‌پور در ویدیویی که در خبرگزاری فارس منتشر شد، گفت: «می‌گویند روسری را آزاد کن، اما او به برداشتن روسری اکتفا نمی‌کند؛ الان روسری را زده روی چوب و روی بلندی ایستاده، فردا شورتش را روی چوب می‌زند.»

در یک کارزار اینستاگرامی که با حمایت بیش از ۶۰۰ هزار نفر در ۲۴ ساعت همراه بود؛ معترضان به حجاب اجباری، روز جمعه با شعار «مخالف حجاب اجباری هستیم!» در این کارزار حاضر شدند. موافقان این پویش با افزودن عکس خود در روایتگر (استوری) اینستاگرام‌ ضمن همراهی با آن، به افزایش برخوردهای گشت ارشاد با مردم به بهانه بدحجابی اعتراض کردند و خواستار حذف حجاب اجباری شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز عده‌ای کارزار «من محجبه و مخالف گشت ارشادم» را راه‌اندازی کردند. این کارزار که با هدایت محمدرضا جلایی‌پور، فعال اصلاح‌طلب راه‌اندازی شد، علاوه بر مخالفانی از طیف‌های نزدیک به حاکمیت، صدای اعتراض برخی فعالان مدنی داخل ایران را هم بلند کرد. عده‌ای معتقد بودند که این کارزار جلایی‌پور، کارکردی انتخاباتی دارد و هدفش این است که در انتخابات آینده با همین شعار مردم را به رای دادن تشویق کنند؛ چرا که در این شعار، اعتراضی به اجباری بودن حجاب وجود ندارد. پس از این اتفاق کارزار دیگری با عنوان «محجبه‌ام و مخالف اجبار حجابم» به راه افتاد تا نقطه مقابل اقدامی که جلایی‌پور سعی در انجام آن داشت باشد‌.

خبرگزاری امنیتی فارس نیز مطابق روزهای گذشته به تلاش‌ها برای حجاب اختیاری واکنش نشان داد و با انتشار اعلانی که روی آن نوشته شده بود «گشت ارشاد بهانه‌ست؛ جمهوری اسلامی نشانه‌ست» عنوان کرد: «مصی (مسیح) علی‌نژاد و محمدرضا جلایی‌پور دو لبه یک قیچی هستند که به بهانه گشت ارشاد و حجاب و...، هدفی فراتر یعنی براندازی جمهوری اسلامی را دنبال می‌کنند. یکی خارج از ایران و در آغوش لابی‌های صهیونیستی-آمریکایی و یکی در داخل ایران و از میانه حزب اتحاد ملت.»