دو ایرانی دیگر در ارتباط با طرح ترور در ترکیه در بازداشتند

اتهام افراد بازداشت‌شده «برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات مسلحانه» در خاک ترکیه عنوان شده است

دو ایرانی دیگر را در اطراف هتلی در «میدان تقسیم» استانبول بازداشت شدند. رسانه‌های داخلی ترکیه، هویت این دو فرد را «جمال- ج» و  «کیوان-م» معرفی کردند - BULENT KILIC / AFP

تنها چند روز بعد از سفر رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران، رسانه‌های داخلی ترکیه، به‌نقل از مقام‌های قضایی این کشور، اعلام کردند دو مظنون دیگر در ارتباط با «تیم تروریستی وابسته به حکومت ایران» در ترکیه در بازداشتند.

روز جمعه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱ خبرگزاری دولتی «آناتولی» در گزارشی نوشت دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور در عملیات اول که ۱۷ ژوئن انجام شد، پنج متهم ایرانی را به ظن عضویت و دست داشتند در یک هسته تروریستی وابسته به حکومت ایران بازداشت کردند.

خبرگزاری آناتولی در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود نوشت دستگاه‌های امنیتی ترکیه در نوبت دوم عملیات که در روز ۱۴ ژوئیه انجام شد، دو ایرانی دیگر را در اطراف هتلی در «میدان تقسیم» استانبول بازداشت شدند. رسانه‌های داخلی ترکیه، هویت این دو ایرانی را «جمال- ج» و  «کیوان-م» معرفی کردند.

به‌نوشته خبرگزاری آناتولی، این دو تن هم به اتهام «برنامه‌ریزی برای اجرای عملیات مسلحانه» در خاک ترکیه بازجویی و به حکم قاضی پرونده بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک هفته بعد از انتشار خبر بازداشت اعضای یک «هسته تروریستی وابسته به حکومت ایران»، رسانه‌های ترکیه در چند گزارش نوشتند هدف اصلی این عملیات خنثی‌شده تروریستی، یوسی لوی سِفاری، سرکنسول پیشین اسرائیل در استانبول، بود.

روزنامه ملیت چاپ ترکیه، هویت ایرانی‌های بازداشت شده را علیرضا شعبدکنی، حسن هاشم‌خانی، مجید نظیره، محمود حسینی و  مریم محمدی معرفی کرده است.

بر اساس گزارش‌هایی که بعدها منتشر شد هدف دومی که هسته تروریستی وابسته به حکومت ایران در ترکیه در نظر داشت، بعد از سرکنسول سابق اسرائیل، شهروندان عادی و گردشگران اسرائیلی بودند که در آن مقطع در ترکیه به‌سر می‌برندند.

درست در روزی که رسانه‌های داخلی ترکیه اعلام کردند هشت تن به اتهام تلاش برای ترور گردشگران اسرائیلی در خاک ترکیه بازداشت شدند یائیر لاپید، وزیر خارجه وقت که اکنون نخست‌وزیر اسرائيل است وارد آنکارا شد و از تلاش‌ها و هماهنگی با دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه برای «خنثی‌سازی طرح ترور نیروهای وابسته به حکومت ایران» تشکر کرد.

بیشتر از جهان