مقام امنیتی اسرائیل: هسته‌های ترور ایران در استانبول در تعقیب اسرائیلی‌ها

تهدید جانی علیه اسرائیلی‌هایی که از ترکیه بازدید می‌کنند، اکنون یک «تهدید جاری» است

این نگرانی وجود دارد که سلول‌های ایرانی در همکاری با عوامل محلی ترک ‌دست‌ به حملات فوری بزنند- Yasin AKGUL / AFP

یک مقام ارشد ارتش اسرائیل، روز جمعه ۲۷ خرداد (۱۷ ژوئن) به وبسایت خبری یدیعوت آخرونوت گفت که سلول‌های ترور ایرانی در خیابان‌های استانبول به دنبال شهروندان اسرائیلی می‌گردند تا «به هر قیمتی» گردشگران اسرائیلی را هدف قرار دهند.

او بویژه هشدار داده که این حملات احتمالی برای تعطیلات آخر هفته پیش رو یعنی ۱۰ و ۱۱ خرداد برنامه‌ریزی شده است.

این مقام بار دیگر درخواست از اسرائیلی‌ها برای بازگشت به کشورشان از تعطیلات ترکیه را تکرار کرد و هشدار داد: «نمی‌توان تمام حملات ‌‌را خنثی کرد.»

مقام‌های اسرائیلی به آن دسته از شهروندان آن کشور که به استانبول سفر کرده‌اند، هشدار داده‌ و گفته‌اند:‌ «استانبول را ترک کنید یا از اتاق‌هایتان خارج نشوید، نمادهای یهودی همراه خود را مخفی کنید، و نسبت به همه چیز هشیار باشید.» آنان به گردشگران اسرائیلی هشدار داده‌اند که در اتاق‌هایشان در هتل را قفل کنند و نگذارند غریبه‌ها ‌حتی کارمندان هتل، وارد اتاق شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه یدیعوت آخرونوت، بدون ذکر این مقام امنیتی عالی‌رتبه که نامش را ذکر نکرده، نوشته است که تهدید جانی علیه اسرائیلی‌هایی که از ترکیه بازدید می‌کنند، اکنون یک «تهدید جاری» است.

چنان که مقام‌های امنیتی اسرائیل به ‌رسانه‌های آن کشور گفته‌اند، این نگرانی وجود دارد که سلول‌های ایرانی در همکاری با عوامل محلی ترکیه ‌دست‌ به حملات فوری بزنند.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر این که اسرائیل و ترکیه یک حمله تروریستی جمهوری اسلامی را که قرار بود در استانبول صورت گیرد خنثی کرده‌اند، شورای امنیت ملی اسرائیل در تاریخ ۹ خرداد (۳۰ مه)، سطح هشدار امنیتی برای سفر شهروندان آن کشور به ترکیه را به بالاترین سطح افزایش داد و در بیانیه‌ای گفت که ترکیه و سایر کشورهای هم‌مرز با ایران «این‌ روزها خطر بالایی برای اسرائيلی‌ها دارند.»

همچنین پیشتر در هفته جاری، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل نیز از شهروندان خواست تا به ترکیه نروند. 

یدیعوت آخرونوت نوشته است که در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر بالا گرفتن انتقادها از بدنه دستگاه اطلاعات و امنیت از عملکرد حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه منتشر شده است و منتقدان خواستار برکناری او از این سمت شده‌اند.

این نشریه خبری اسرائیلی نوشته است که انتقادها علیه طائب پس از انجام رشته حملات اخیر علیه شماری از اعضای سپاه پاسداران در داخل کشور، و همچنین تعلل در اقدام متقابل در واکنش به حملات در خارج از کشور، مطرح شده است.

در هفته‌های اخیر چندین عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران هدف حملات تروریستی قرار گرفته و یا با مرگ‌های مشکوک جان باختند. یکی از این موارد حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه بود که در اوایل خرداد در تهران و به ضرب چند گلوله دو موتورسوار کشته شد. ایران می‌گوید ترور خدایی کار اسرائیل بوده است و وعده داده که انتقام خواهد گرفت.

بیشتر از