اووه زیلر، کهنه‌سرباز فوتبال آلمان، درگذشت

زیلر یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان بود که در چهار جام جهانی به میدان رفت

زیلر در سال‌های ۱۹۶۰، ۱۹۶۴ و ۱۹۷۰ بازیکن سال فوتبال آلمان شد و در رده‌بندی توپ طلای سال ۱۹۶۰، در رده سوم ایستاد- CARMEN JASPERSEN / AFP

اووه زیلر، یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان، روز پنجشنبه در ۸۵ سالگی درگذشت. زیلر در چهار جام جهانی برای آلمان غربی بازی کرد و طی ۷۲ بازی ملی توانست ۴۳ گل بزند؛ هرچند هیچ‌گاه نتوانست طعم قهرمانی جهان را بچشد. او در ۴۰ بازی از جمله در فینال تاریخی جام جهانی ۱۹۶۶، بازوبند کاپیتانی آلمان غربی را به بازو بست.

زیلر در شهر هامبورگ به دنیا آمد و پدرش اروین هم از بازیکنان تیم هامبورگ بود. او در سال ۱۹۵۴، وقتی ۱۷ سال داشت، اولین بازی ملی خود را برای آلمان غربی انجام داد.

زیلر اولین بار در جام جهانی ۱۹۵۸ بازی کرد که تیمش در بازی رده‌بندی، مغلوب فرانسه شد. آلمان در جام جهانی ۱۹۶۲ هم با شکست مقابل یوگسلاوی در یک‌چهارم نهایی، از دور رقابت‌ها کنار رفت ولی او همچنان بازیکنی موثر بود و در بازی مقابل شیلی، میزبان مسابقات، با یک ضربه سر شیرجه‌ای، گلی به‌یادماندنی به ثمر رساند.

او پس از آن یک عمل جراحی سخت تاندون آشیل را پشت سرگذاشت که او را یک سال از فوتبال دور کرد؛ ولی در سال ۱۹۶۵، به ترکیب تیم آلمان غربی برگشت تا در بازی حساس مقدماتی جام جهانی به سوئد گل بزند و به صعود تیمش کمک کند.

در جام جهانی ۱۹۶۶، او بازیکن کلیدی تیمش بود و موفق شد مقابل اسپانیا و اروگوئه، گل برتری آلمان غربی را بزند، ولی در دیدار فینال در ومبلی که با شکست ۴-۲ مقابل انگلستان، میزبان مسابقات، خاتمه یافت، موفق نشد دروازه حریف را باز کند.

آخرین حضور زیلر در جام جهانی به سال ۱۹۷۰ برمی‌گردد. در آن دوره، فوتبال آلمان غربی تحت سیطره بازیکنان بایرن مونیخ بود و به نظر می‌رسید که حضور گرد مولر جای او را تنگ می‌کند. زیلر یک خط عقب‌تر رفت تا با مولر زوج خوبی بسازد و توانست در شش بازی،برای تیمش چهار گل بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زیلر هم‌دوره پله بود و در چهار جام جهانی همراه اسطوره فوتبال برزیل حضور داشت. در سال ۲۰۰۴، وقتی پله ۱۲۵ بازیکن بزرگ دنیا را انتخاب کرد، نام زیلر هم در این فهرست بود. زیلر اولین بازیکن تاریخ است که در چهار جام جهانی گل زد و موفق شد چند دقیقه زودتر از پله به این رکورد برسد.

او در سال‌های ۱۹۶۰، ۱۹۶۴ و ۱۹۷۰ بازیکن سال فوتبال آلمان شد و در رده‌بندی توپ طلای سال ۱۹۶۰، در رده سوم ایستاد.

زیلر در تمام دوران فوتبالش برای هامبورگ بازی کرد و بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۲، موفق شد در ۵۸۰ بازی برای این تیم ۴۹۰ گل بزند.

یوناس بولدت، یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه هامبورگ، گفت: «ما هرگز او را فراموش نمی‌کنیم و همواره یادش را گرامی خواهیم داشت. اووه زیلر تمام ویژگی‌های یک انسان خوب را داشت؛ فروتنی، وفاداری و شوق زندگی. در کنار همه این‌ها ارتباط با او آسان بود. او تجسم باشگاه هامبورگ است.»

زیلر بهترین گلزن تاریخ باشگاه هامبورگ است و در سال ۲۰۰۳ شهروندی افتخاری این شهر به او اعطا شد. شهرداری هامبورگ بعد از مرگ زیلر در بیانیه‌ای نوشت: «هامبورگ عزادار اووه زیلر است. او اولین آقای گل بوندس‌لیگا بود. او در جمع کسانی که دوست داشت، از دنیا رفت.»

یوفا هم در بیانیه‌ای به مناسبت مرگ زیلر نوشت: «او یکی از کهنه‌سربازانی بود که در چهار جام جهانی بازی کرد، بیش از ۷۰ بار برای تیم ملی کشورش به میدان رفت و کمک کرد تا فوتبال مدرن در آلمان شکل بگیرد. آسوده بخوابی اووه!»

پیش از بازی آلمان-اتریش در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های زنان اروپا، بازیکنان دو تیم به یاد زیلر یک دقیقه سکوت کردند.

تعداد زیادی از باشگاه‌های بوندس‌لیگا هم در حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی مرگ زیلر را تسلیت گفتند. اولیور کان، مدیر اجرایی بایرن مونیخ، گفت: «مرگ زیلر یک ضایعه دردناک برای تمام خانواده فوتبال است. وقتی به فوتبال آلمان و بازیکنان بزرگ آن فکر می‌کنید، یاد اووه زیلر می‌افتید.»

بیشتر از فوتبال