فرانک اوفارل، سرمربی نامدار تیم ملی فوتبال ایران، درگذشت

تیم ملی فوتبال ایران در دهه ۵۰، با هدایت این مربی ایرلندی قهرمان آسیا شد

فرانک اوفارل در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳)، به دعوت مقام‌های ورزشی به ایران آمد تا سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شود - ایسنا

فرانک اوفارل که از او به عنوان تاثیرگذارترین سرمربی تاریخ تیم فوتبال ایران یاد می‌کنند، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

او که ۹ اکتبر ۱۹۲۷ در ایرلند به دنیا آمد، در ۱۶ سالگی در ایستگاه قطار شروع به کار کرد و آرزو داشت مثل پدرش لوکوموتیوران شود اما در نهایت همچون عمویش فوتبال را برگزید.

اوفارل در نوجوانی کاپیتان تیم فوتبال مدرسه بود و در جوانی نیز به عضویت تیم‌های باشگاهی درآمد و در کارنامه‌ حرفه‌ای خود ۳۰۰ بازی باشگاهی و ۹ بازی ملی را ثبت کرد.

برای این سرمربی سابق تیم ملی ایران، ۳۴ سالگی با پایان دوران فوتبال حرفه‌ای به عنوان بازیکن مصادف بود. او پس از دومین عمل جراحی پا به ناچار بازی فوتبال را کنار گذاشت و مربیگری را آغاز کرد.

فرانک اوفارل در سال ۱۹۷۴ (۱۳۵۳) پس از ناکامی ایران از راهیابی به جام‌جهانی، به دعوت مقام‌های ورزشی به ایران آمد تا سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شود. قهرمانی جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۴ و صعود به بازی‌های المپیک مونترال کانادا، پس از هفت بازی موفقیت‌آمیز در سال ۱۹۷۶، از دستاوردهای فرانک اوفارل برای تیم ملی فوتبال ایران بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۹۷۴، ششمین دوره جام ملت‌های آسیا به میزبانی ایران برگزار شد. در آن دوره حشمت مهاجرانی، به عنوان دستیار اوفارل، مربی تیم ملی بود و بازیکنانی چون علی پروین، پرویز قلیچ‌خانی، حسن روشن، غلامحسین مظلومی و منصور رشیدی در ترکیب تیم ملی حضور داشتند.

دستمزد این مربی ایرلندی و اقدام‌های نوآورانه او با دعوت ۴۴ نفر به اردوی تیم ملی، موجی از انتقاد رسانه‌های ورزشی آن زمان را به همراه داشت؛ با این حال فرانک اوفارل موفق شد تیمش را قهرمان آسیا کند.

او سرمربیگری تیم‌هایی چون یونایتد، لسترسیتی و کاردیف سیتی، الشباب امارات و منچستریونایتد را در کارنامه دارد.

فرانک اوفارل در ژانویه ۲۰۰۶ بار دیگر به ایران سفر کرد. این بار رسانه‌های ورزشی نه‌تنها از او انتقاد نکردند بلکه او را یکی از تاثیر‌گذارترین مربی‌های فوتبال حرفه‌ای ایران خواندند. در سفر دوباره به ایران، آلن راجرز، مربی سابق پرسپولیس، نیز فرانک اوفارل را همراهی می‌کرد. او در این سفر به صراحت گفت که از دوران حضورش در ایران «بهترین خاطرات» را دارد.

بیشتر از فوتبال