طالبان یک نظامی پیشین را به اتهام «نوشیدن الکل طبی» بازداشت کردند

عیداگل در دولت پیشین افغانستان، مدیر مبارزه با جرائم جنایی شهرستان چهاربولک بود

عیداگل پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، از طالبان «نامه عفو» دریافت کرده بود- تصویر ارسالی به ایندیپندنت فارسی

یک نظامی پیشین در افغانستان، روز پنجشنبه ۳۰ تیر، در حالی که در خانه‌اش در شهرستان دهدادی استان بلخ به خواب رفته بود، به اتهام نوشیدن الکل طبی بازداشت و زندانی شد. ملا احمد ضیاء داکتر، مدیر مبارزه با جرائم جنایی طالبان در گزارشی که در مورد بازداشت فرد مذکور به وزارت داخله (کشور) فرستاد نوشت عیداگل با نوشیدن الکل طبی مست شده بود و افراد طالبان او را در حالی که خواب بود، بازداشت کردند.

یک منبع آگاه نسخه‌‌ای از گزارشی را که ملا احمد ضیاء داکتر به وزارت داخله طالبان فرستاده است، همراه با یک عکس از عیداگل در جریان بازداشت، به ایندیپندنت فارسی ارسال کرد. در گزارش آمده است که عیداگل در دولت پیشین به‌عنوان مدیر مبارزه با جرائم جنایی شهرستان چهاربولک کار می‌کرد. در این گزارش علت بازداشت عیداگل «نشئه [مست] بودن در حالت خواب» و همچنین به همراه داشتن یک بطری الکل طبی ذکر شده است، اما در گزارش ذکر نشده که افراد طالبان چگونه از اینکه او در خانه‌اش الکل طبی ‌نوشیده است، آگاه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت عیداگل پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، از طالبان «نامه عفو» دریافت کرده بود و با اطمینان از اینکه مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرد در روستای پشت باغ در شهرستان دهدادی زندگی می‌کرد و طالبان وقتی بهانه‌ دیگری برای بازداشت و اذیت کردن او نیافتند، او را در خانه‌اش به اتهام نوشیدن الکل طبی بازداشت کردند. به گفته این منبع آگاه، این نگرانی وجود دارد که طالبان با هدف انتقام‌جویی او را بازداشت کرده باشند و با پرونده‌سازی او را به قتل برسانند.

صدها نیروی امنیتی و کارمندان دولت پیشین افغانستان در ۱۱ ماه گذشته‌، از زمانی که طالبان قدرت را به‌دست گرفته‌اند، کشته یا ناپدید شده‌اند. هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، روز چهارشنبه با انتشار نخستین گزارش خود، قتل، ناپدید‌سازی و بازداشت نظامیان و کارکنان دولت پیشین را تایید کردند. سازمان‌ ملل متحد و سازمان‌های جهانی مدافع حقوق بشر‌ بارها با نکوهش اقدام‌های خشونت‌بار طالبان علیه نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان، از سران این گروه خواستند به تعهد عفو عمومی پایبند بمانند.