بی‌توجهی اردوغان به خواست خامنه‌ای

چاووش اوغلو: دنبال اجازه برای حمله نظامی نیستیم

اردوغان به این حرف‌ها هم قانع نشد و پس از بازگشت به ترکیه خبر حمله به کردستان عراق در رسانه‌ها منتشر شد.- KHAMENEI.IR / AFP

تفریح‌گاهی در شهر زاخو در مرز عراق و ترکیه روز چهارشنبه ۲۰ ژوییه، هدف حمله توپخانه‌ای قرار گرفت که بر اثر آن ۸ نفر کشته و ۲۳ نفر مجروح شدند. به گفته مقام‌های عراقی، کودکان هم در میان قربانیان این حمله‌اند. عراق، ترکیه را مسئول این حمله دانست و از آن سو، ترکیه این ادعا را رد کرد.

دیدار سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه حواشی زیادی را به همراه داشت اما هرچقدر رابطه میان جمهوری اسلامی و روسیه دوستانه بود، ترکیه چندان هم سر سازش در مقابل خواسته‌های ایران و روسیه نداشت. در دیدار میان اردوغان و علی خامنه‌ای در حالی که شایعه‌های حمله ترکیه به مواضع کردنشین در شمال سوریه بر سر زبان‌ها افتاده بود، رهبر جمهوری اسلامی خطاب به اردوغان این حمله را به ضرر سوریه، ترکیه و منطقه دانست و گفت: «حفظ تمامیت ارضی سوریه بسیار مهم است و هر گونه حمله نظامی در شمال سوریه قطعا‌ به ضرر ترکیه، سوریه و همه منطقه و به نفع تروریست‌ها خواهد بود.»

اردوغان در حالی که چند ساعتی از دیدارش با خامنه‌ای گذشته بود هشدار او در مورد حمله ترکیه به روسیه را نادیده گرفت و در نشست سه‌جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران در تهران با «تروریست» خواندن کرد‌های شمال روسیه، گفت: «باید برای همه روشن باشد که در منطقه جایی برای جنبش‌های تروریستی جدایی‌طلب و هم‌پیمانان آن‌ها وجود ندارد. ما به‌زودی به مبارزه خود با سازمان‌های تروریستی ادامه خواهیم داد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان به این حرف‌ها هم قانع نشد و پس از بازگشت به ترکیه، خبر حمله به کردستان عراق در رسانه‌ها منتشر شد. عراق ترکیه را مقصر دانست. روسیه اعلام کرد که پهپادهایی را رهگیری کرده است و کانال سپاه قدس هم مستقیما ترکیه را مقصر این حادثه دانست. پس از حمله‌های موشکی و توپخانه‌ای منتسب به ترکیه به این منطقه‌ گردشگری در شمال عراق، ترکیه انتساب این حمله‌ها به خود را رد کرد و آن را به پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) نسبت داد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز در مورد این حمله اعلام کرد: «داعش در عراق به‌طور قابل ملاحظه‌ای پاکسازی شده اما پ‌ک‌ک موجودیت خود در این کشور را حفظ کرده است». سخنانی که اشاره به این داشت که او پ‌ک‌ک را مسئول این حمله‌ها می‌داند.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «ترکیه هیچ موقع غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و جامعه جهانی از این امر مطلع‌اند. براساس اعلام نیروهای مسلح کشورمان، غیرنظامیان هدف قرار داده نشده‌اند.»

اما مهم‌ترین صحبت‌های چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در روز پنجشنبه، جایی رخ داد که نشان از آن داشت که کاری به مخالفت‌های جمهوری اسلامی و روسیه با حمله‌های این کشور علیه کردها ندارد و با اشاره به نشست تهران گفت: «ما تبادل نظر کردیم، اما هرگز درخواست نکردیم و هیچ گاه به‌دنبال اجازه برای عملیات نظامی خود نیستیم. ما در مبارزه با تروریسم از کسی اجازه نخواهیم گرفت. این ممکن است یک شب، ناگهانی اتفاق بیفتد.»

ترکیه پیش از این نیروهای خود را آماده حمله به شمال سوریه کرده بود. مناطقی که تحت کنترل کردهای سوری است و آن‌ها را «تروریست» می‌خواند. اما این فقط علی خامنه‌ای نبود که با این حمله مخالفت بود. روسیه نیز ماه گذشته با حمله ترکیه به شمال روسیه اعلام مخالفت کرده بود. بر اساس گزارش‌های منتشرشده خبرگزاری‌های روس، روسیه با عملیات احتمالی ارتش ترکیه در سوریه مخالفت کرده بود. خبرگزاری تاس به نقل از الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه در سوریه، نوشت که روسیه عملیات نظامی احتمالی ترکیه در سوریه را غیرعاقلانه می‌داند زیرا می‌تواند اوضاع را تشدید و بی‌ثبات کند.