سوریه روابط دیپلماتیک با اوکراین را قطع کرد

اوکراین اواخر ماه گذشته میلادی روابط دیپلماتیک‌اش با سوریه را قطع کرد و حالا سوریه می‌گوید تصمیم اخیرش درباره اوکراین واکنش متقابل است

بیانیه وزارت خارجه سوریه همزمان با سفر وزیر خارجه این کشور به تهران صادر شد -- ATTA KENARE / AFP

دولت سوریه، همزمان با حضور وزیر خارجه این کشور در تهران، در روز چهارشنبه  ۲۹ تیر (۲۰ ژوییه) اعلام کرد که در واکنش به اقدام اوکراین مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک‌اش با سوریه، این کشور نیز تصمیم به قطع رابطه دیپلماتیک با اوکراین گرفته است. وزارت خارجه دولت سوریه، تنها یک روز پس از سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران، بیانیه‌ای منتشر کرد که در بخشی از آن چنین آمده است:«جمهوری عربی سوریه تصمیم گرفته است، تا بر اساس اصل عمل متقابل، روابط دیپلماتیک خود را با اوکراین قطع کند.»

دولت ولودیمیر زلنسکی در اواخر ماه ژوئن اعلام کرد که اوکراین روابط دیپلماتیک‌اش با سوریه را به‌صورت رسمی قطع می‌کند. دولت اوکراین دلیل این اقدام را شناسایی استقلال مناطق لوهانسک و دونتسک از سوی سوریه عنوان کرده بود؛ مناطقی که در شرق اوکراین قرار دارند و روسیه ادعا می‌کند قصد دارد نیروهای دولتی اوکراین را از آن‌جا بیرون کند.

روسیه در جریان جنگ داخلی سوریه از متحدهای دولت بشار اسد بود و پس از آنکه در سپتامبر ۲۰۱۵ مداخله نظامی در سوریه را آغاز کرد، توانست توازن قوای جنگ داخلی سوریه را به‌نفع دولت بشار اسد تغییر دهد. از این جهت، دولت بشار اسد نیز، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، به‌دفاع سیاسی از مواضع متحد خود پرداخت.

جدای از دفاع سیاسی، دولت بشار اسد، پس از آغاز جنگ اوکراین، با روسیه همکاری نظامی کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی که روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ منتشر کرد نوشت مقام‌های دولت روسیه بیش از ۱۶ هزار برگه درخواست از سوی نیروهای نظامی و جنگجوهای خاورمیانه‌ای دریافت کرده‌اند که آماده همکاری با نیروهای نظامی روسیه در اوکراین هستند. بر اساس گزارش این خبرگزاری بخش قابل توجهی از این نیروهای داوطلب در زمره سربازهای ارتش سوریه و جنگجوهایی هستند که، در جریان جنگ داخلی سوریه، علیه نیروهای داعش جنگیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن زمان برخی ناظران سیاسی تاکید داشتند که انتخاب آلکساندر دوورنیکف به مقام فرماندهی نیروهای ارتش روسیه در اوکراین، نقش بسزایی در تسریع فرایند پیوستن نیروهای نظامی سوریه و جنگجوهای این کشور به ارتش روسیه در اوکراین خواهد داشته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دهم آوریل ۲۰۲۲، آلکساندر دوورنیکف را به عنوان فرمانده جدید ارتش روسیه در اوکراین انتخاب کرد که پیش‌تر نیز فرمانده نیروهای نظامی روسیه در خاک سوریه بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، حضور نیروهای نظامی تحت امر ژنرال دوورنیکف در سوریه به در هم شکستن مخالف‌های دولت بشار اسد منجر شد و عملیات‌های نظامی آن‌ها در خاک این کشور، کشتار غیرنظامی‌ها را افزایش داد و روند نابودی شهرها و آوارگی مردم غیرنظامی را تسریع کرد.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه در مورد قطع روابط دیپلماتیک این کشور با اوکراین، همچنین اشاره شده است که دولت اوکراین در واقع روابط دیپلماتیک خود با دمشق را در سال ۲۰۱۸ قطع کرد؛ یعنی زمانی که دولت اوکراین تصمیم گرفت اقامت دیپلمات‌های دولت سوریه در اوکراین را تمدید نکند و به‌واسطه این اقدام در مسیر انجام ماموریت دیپلمات‌های سوری اختلال به‌وجود آورد.

بیشتر از جهان