فیسبوک حساب‌های کاربری رادیو تلویزیون افغانستان و آژانس خبری باختر را بست

طالبان می‌گویند بسته شدن حساب فیسبوک تلویزیون طالبان خلاف آزادی بیان است

طالبان که خود مخالف آزادی بیان‌اند، فیس بوک را به نقض آزادی بیان متهم ساخته اند- عکس از آژانس اطلاعاتی باختر وابسته به طالبان

حساب‌های کاربری رادیو تلویزیون افغانستان وابسته به طالبان، در فیسبوک مسدود شده‌اند. احمدالله وثیق، رئیس رادیو تلویزیون افغانستان که طالب است، گفته است که فیسبوک حساب‌های فارسی و پشتوی این رسانه را در فیسبوک و اینستاگرام بسته است.

این عضو گروه طالبان گفته است که این حساب‌های کاربری به دلایل نامعلوم بسته شده است. 

در همین حال، آژانس خبری باختر نیز که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که فیسبوک حساب این آژانس را سه‌شنبه‌شب، ۱۹ ژوییه (۲۸ تیر ۱۴۰۱)، بسته است.

آژانس باختر نیز این کار فیسبوک را خلاف آزادی بیان دانسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالیکه طالبان در نخستین روز تسلط خود بر افغانستان، مانع از ادامه کار تمامی کارمندان زن رادیو تلویزیون ملی شدند و در ۱۱ ماه گذشته ده‌ها خبرنگار را به اتهام انتشار خبر و پخش موسیقی بازداشت و شکنجه کرده‌اند، بسته شدن حسابهای فیسبوکی رسانه‌های حکومتی خود را «خلاف آزادی بیان» می‌نامند و از فیسبوک خواسته‌اند که به آزادی بیان متعهد باشد و حساب‌های رسانه‌ای آنان را هرچه زودتر باز کند.

بسیاری از خبرنگاران و نهادهای دفاع از رسانه‌ها از این اقدام فیسبوک استقبال کرده‌اند، و می‌گویند که طالبان به ارزش‌های دموکراسی و آزادی بیان باور ندارند، اما از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به طرز گسترده‌ای در جهت منافع خود بهره‌برداری می‌کنند. اینان معتقدند که ادامه دسترسی طالبان به رسانه‌ها، به نتایج فاجعه‌بارتری در افغانستان خواهد انجامید.

در تازه‌ترین مورد از اقدامات طالبان در مغایرت با آزادی بیان، لیانا دونل، خبرنگار استرالیایی فاکس‌نیوز، از بازداشتش به دست طالبان خبر داد و نوشت که او را به علت گزارش‌هایی که در مورد ازدواج‌های اجباری دختران نوجوان و نگهداری آنان همچون برده‌های جنسی منتشر کرده است، بازداشت کردند و به گفتند که یا باید در توییتی پوزش بخواهد، یا زندانی خواهد شد. او گفت که طالبان همراه با ضبط یک ویدیوی اجباری، مجبورش کرده‌اند که به خواست آنان، توییتی با آن محتوا منتشر کند.

طالبان در ۱۱ ماه گذشته با ایجاد محدودیت‌های سنگین بر رسانه‌ها و خبر‌نگاران افغانستان، به ویژه زنانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند، از تمامی این رسانه‌ها برای تبلیغات گسترده به سود خود بهره می‌گیرند.

طالبان در این مدت نزدیک به ۱۰۰ خبرنگار را بازداشت و زندانی، و نیز شکنجه کرده‌اند، تصویر زنان را از رسانه‌ها حذف کرده‌اند، پخش موسیقی ممنوع شده است، و سریال‌ها و فیلم‌هایی با حضور زنان یا برنامه‌هایی که زنان و مردان هم‌زمان مجری آن بودند، نیز از رسانه‌ها حذف شده‌ است.

خبرنگاران زن در افغانستان یا شغل خود را از دست داده‌اند، یا برای ادامه کار با مشکلات روزافزون روبه‌رو می‌شوند. طالبان حاضر به گفت‌وگو با زنان خبرنگار نیستند، و خبرنگاران بدون اجازه طالبان، حق ندارند از رویدادهای انفجاری و انتحاری تصویربرداری کنند، یا گزارشی از موارد نقض حقوق بشر تهیه و منتشر کنند.

بیشتر از جهان