در هوای گرم باید پنجره‌ها را بسته نگه داریم یا باز؟

بازکردن یا باز نکردن؛ مسئله این است

در طول روز باید پرده‌ها را بکشید تا جلو افزایش حرارت خورشیدی را در داخل خانه بگیرید-canva pro 

هوا گرم است. موج گرمایی که هفته گذشته سازمان هواشناسی هشدار داده بود، بالاخره رسید و آن را کاملا حس می‌کنیم.

احتمالا دمای بخش‌هایی از بریتانیا در روزهای دوشنبه (۱۸ ژوییه) و سه‌شنبه (۱۹ ژوییه) این هفته به ۴۲ درجه سانتیگراد برسد که بالاترین دمای تاریخ این کشور خواهد بود.

هفته گذشته، سازمان هواشناسی اولین هشدار قرمز گرما را صادر کرد و از مردم خواست تا حد امکان در خانه بمانند.

اما با توجه به اینکه بسیاری از مردم در خانه کار می‌کنند ( که شیوه زندگی کار ترکیبی جدید است)، زمانی که هوا خیلی گرم می‌شود، بازکردن پنجره‌ها برای ورود هوای تازه  وسوسه‌کننده است. اما آیا باید آن‌ها را بسته نگه داریم یا بازشان کنیم؟

آیا در اوج گرما باید پنجره را باز کنیم یا ببندیم؟

براساس توصیه‌ سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا، باید پرده‌ها را بکشیم تا اتاق رو به آفتاب تا حد امکان سایه‌ شود.

این سازمان خدمات سلامت توصیه می‌کند که مایعات فراوان بنوشید و از مصرف زیاد الکل بپرهیزید، بین ساعت ۱۱ صبح تا سه بعدازظهر زیر آفتاب نروید، و در اوج گرمای روز ورزش نکنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور امین الحبیبه، کارشناس انتقال حرارت در ساختمان‌ها در دانشگاه ناتینگهام ترنت، به ایندیپندنت می‌گوید: «مسئله مهم انتقال حرارت است. درهوای گرم باید افزایش حرارت  داخل ساختمان را کاهش دهیم.»

«افزایش حرارت عمدتا از دو منبع ایجاد می‌شود: تابش خورشیدی، و هوای گرم. باید جلو [ایجاد] اثر "«گلخانه‌ای» را نیز بگیریم زیرا این امر موجب افزایش دمای داخل خانه می‌شود.»

بنابراین اگر «گرم‌خانه‌» (conservatory) دارید، بهتر است پنجره‌ها[ی آن را] را در طول روز باز بگذارید و بهترین حالت آن است که آن را از بقیه خانه جدا کنید تا از افزایش حرارتی که به دلیل اثر «گلخانه‌ای» در بقیه [بخش‌های] خانه ایجاد شده است، کاسته شود.

«در طول روز باید پرده‌ها را بکشید تا جلو افزایش حرارت خورشیدی را در داخل خانه بگیرید.»

الحبیبه درباره بازگذاشتن یا بستن پنجره‌ها می‌گوید که به نوع خانه و دمای بیرون بستگی دارد.

او چنین توضیح می‌دهد: «خلاصه بگویم، اگر دمای داخل خانه بیشتر از دمای بیرون شد، پنجره را باز کنید، وگرنه بگذارید بسته بماند.»

دکتر لیندسی براونینگ، روانشناس و کارشناس خواب در فروشگاه سرویس خواب «و پس به سوی رختخواب» (And So To Bed) موافق است که جایی که می‌توانید، بگذارید پنجره بسته بماند.

براونینگ می‌گوید: «در مجموع، وقتی بیرون خیلی گرم است، بهتر است در طول روز پنجره‌ها بسته باشد، چون نمی‌خواهید هوای گرم بیرون وارد خانه شود و آن را گرم کند. اما بعد از غروب خورشید هوا رو به خنکی می‌رود.»

«در این مرحله، فکر خوبی است که پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خنک بیرون وارد اتاق‌خواب شود، این کار به خنک شدن اتاق کمک می‌کند و گردش هوایی که نیاز دارید، انجام می‌شود.»

همچنین توصیه می‌کند اتاق را در طول روز تاریک نگه دارید تا نور خورشید آن را گرم نکند.

توصیه یک سخنگوی خدمات املاک سازمان خدمات ملی سلامت بریتانیا این است که «نورگیرها و پرده‌های اتاق‌های رو به آفتاب را بکشید و پنجره‌های سمت سایه ساختمان را باز کنید، اما پنجره‌هایی که مستقیم در معرض نور خورشید قرار دارند، ببندید.»

توصیه دیگر آن‌ها این است که اگر دستگاه تهویه مطبوع دارید، بهتر است پنجره‌ها را بسته نگه‌دارید تا هوای خنک‌تری به گردش درآید.

© The Independent

بیشتر از زندگی