پوشاک هالووین در بریتانیا ۲هزار تن پس‌ماند پلاستیکی به جا می‌گذارد

«هیچ چیز بدتر از فرهنگ دور ریختن نیست»

Michael Loccisano/Getty Images/AFP
 

بر اساس گزارشی جدید، به لطف پوشاکی که خرده‌فروشان معروف به مناسبت هالووین می‌فروشند، امسال در بریتانیا حدود ۲ هزار تن پس‌ماند پلاستیکی بر جا می‌ماند که هم‌ارز ۸۳ میلیون بطری پلاستیکی است.

 طبق تحقیقی که مؤسسه‌ خیریه‌ زیست‌محیطی هاباب درباره‌ پوشاک‌های فروخته شده توسط ۱۹ فروشگاه‌ بزرگ و خرده‌فروشی‌هایی‌ چون آلدی، آرگوس، آمازون، جان لویس، مارکس و اسپنسر، سینسبری و تسکو انجام داده است، ۸۳ درصد مواد به کار رفته در آن‌ها پلاستیک‌های آلاینده‌ نفت‌پایه هستند و احتمالاً در نهایت راهی گورستان‌های دفن زباله خواهند شد.

محققان با بررسی ۳۲۴ قلم پوشاک مجزا، به این نتیجه رسیدند که پلی‌استر پرکاربردترین پلیمر پلاستیکی به کاررفته در این پوشاک‌ها است و ۶۹ درصد کل مواد خام به کاررفته را تشکیل می‌دهد، در حالی که سهم پنبه فقط ۱۰ درصد است.

هم‌چنین، طبق این تحقیق بیش از ۳۰ میلیون نفر در بریتانیا در «هالووین» لباس مخصوص این جشن را می‌پوشند و بیش از ۹۰ درصد خانواده‌ها هم این لباس‌ها را خریداری می‌کنند.

طبق یافته‌های مؤسسه‌ هاباب، سالانه هفت میلیون لباس را دور می‌ریزند و فقط بخش ناچیزی از آن‌ها بازیافت می‌شود.

هاباب با همکاری مؤسسه‌ خیریه‌ خانوادگی فیری‌لند تراست از مصرف کنندگان درخواست کرده است که در هالووین امسال، گزینه‌های طبیعت‌پسند‌تری را برگزینند یا خودشان برای خودشان لباس درست کنند.

کریس رز، یکی از بنیان‌گذاران فیری‌لند تراست، می‌گوید: «در حال حاضر پلاستیک ترس‌ناک‌ترین وجه هالووین است».

«شمار شرکت‌کنندگان در هالووین رو به افزایش است و به همین دلیل، هر سال لباس‌های بیش‌تری خریداری می‌کنند».

«مصرف‌کنندگان می‌توانند با نخریدن لباس‌های پلاستیکی نو، از فروشگاه‌های خیریه لباس هالووین بخرند یا از لباس دست دوم استفاده کنند، یا برای خودشان لباس غیرپلاستیکی درست کنند».

تروین رستوریک، مدیر اجرایی هاباب، می‌افزاید:«این یافته‌ها وحشت‌آور است. البته اگر سایر اقلام پلاستیکی مورد  استفاده در هالووین، مثل تزیینات و لوازم مهمانی را در نظر بگیریم که اکثرشان پلاستیکی هستند، یا اگر بسته‌بندی غذاها را هم در نظر بگیریم، کل ردپای پس‌ماند پلاستیکی هالووین بیش‌تر هم می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاباب و فیری‌لند تراست هم‌چنین خواستار برچسب‌گذاری بهتر و سامان‌مندتر لباس‌های هالووین شدند، زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان نمی‌دانند که موادی مثل پُلی‌استر، در رده پلاستیک‌ها قرار دارند.

طبق تحقیق سال ۲۰۱۷ بنیاد خیریه‌ زیست‌محیطی الن مک‌آرتور(امف)، کم‌تر از یک درصد مواد خام به کار رفته در تولید پوشاک مثل پلی‌استر را بازیافت می‌کنند.

لورا بالموند، مدیر طرح چرخه‌ای‌سازی بهپوشی در امف، پیش‌تر به ایندیپندنت گفته بود که الیاف مصنوعی، ۶۳ درصد مواد خام مورد استفاده در تولید منسوجات را تشکیل می‌دهند.

بالموند می‌افزاید، الیاف دارای پایه‌ پلاستیک اثرات منفی دارند، زیرا در طبیعت قابل تجزیه نیستند و بر استخراج سوخت‌های فسیلی اتکا دارند.

پائولا چین، متخصص مواد پایدار صندوق جهانی طبیعت (و.و.ف)، نیز در مورد یافته‌های اخیر می‌گوید: «هیچ چیز چندش‌آورتر از فرهنگ دور ریختن نیست».

«با کم‌تر خریدن پلاستیک، استفاده از اقلام قابل مصرف مجدد و پذیرفتن مسئولیت پس‌ماندهایی که تولید می‌کنیم، می‌توانیم تضمین کنیم که هالووین، هم به اندازه‌ مناسب ترس‌ناک باشد، هم با پایداری زیست‌محیطی مغایر نباشد».

© The Independent

بیشتر از زندگی