ادعای اطلاعات سپاه: عضو «شبکه قاچاق دختران ایرانی به عراق» را بازداشت کردیم

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری ساره در شبکه‌های اجتماعی درباره مسائل مربوط به دگرباشان جنسی اطلاع‌رسانی می‌کرد

اداره پلیس اقلیم کردستان هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است -تسنیم

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد، «زهرا منصوری همدانی» (با نام مستعار «ساره») که حدود هفت ماه پیش در مرز ایران و ترکیه بازداشت شده بود، «سرکرده بزرگ‌ترین  باند قاچاق دختران ایرانی به اربیل عراق» است. ساره در پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ بازداشت شده بود و در آن زمان، سازمان‌های حقوق بشری او را «همجنس‌گرایی ۲۸ ساله» معرفی کرده بودند که در اقلیم کردستان عراق زندگی می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی درباره مسائل مربوط به دگرباشان جنسی اطلاع‌رسانی می‌کند.

خبرگزاری تسنیم روز دوشنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۱ (۱۸ ژوییه) گزارش داد که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران «سرکرده بزرگ‌ترین باند قاچاق دختران ایرانى به اربیل عراق را دستگیر کردند»، و افزود: «دستگیری او از سوی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور با عنوان ظلم جمهوری اسلامی به یکی از اقلیت‌های جنسی مطرح شده بود». این خبرگزاری نزدیک به سپاه، در گزارش خود چیزی در مورد زمان دستگیری «ساره» نگفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری تسنیم، «ساره» را متهم به «ترویج همجنس‌بازی، قمار، کلاهبرداری و قبح زدایی از روابط جنسی نامشروع و انتشارآن در فضای مجازی» کرد و مدعی شد که ماموران سپاه او را پس از چند ماه تعقیب و زیرنظر داشتن، دستگیر کرده‌اند. این خبرگزاری مدعی شد که «شبکه» ساره، که نام دو نفر دیگر از اعضای آن نیز در گزارش تسنیم ، خبرگزاری نزدیک به سپاه آورده شده است، بیش از هزار زن را از ایران به اربیل عراق برده است. 

نهادهای خبری اقلیم کردستان نیز این خبر را به نقل از تسنیم منتشر کرده‌اند. اداره پلیس اقلیم هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است. 

ایران مشکلی جدی در زمینه قاچاق انسان دارد و در گزارش سال ۲۰۱۸ وزارت خارجه آمریکا، ایران «یکی از بدترین» مکان‌ها و مسیرهای «قاچاق انسان» در جهان معرفی شده بود. در سال ۲۰۱۷، آمار قاچاق انسان در ایران، آن را در سومین جایگاه بالای قاچاق انسان در جهان قرار می‌داد. وزارت خارجه آمریکا در گزارش سال گذشته خود نیز تاکید کرده بود که زنان، دختران، و پسران بسیاری از ایران برای مصارف جنسی قاچاق می‌شوند و مشخصا عراق و اقلیم کردستان را یکی از مقاصد اصلی «قاچاق انسان» شهروندان ایرانی دانسته بود. بنا به این گزارش، این زنان در اماکنی مثل کافه‌ها، هتل‌ها، و مراکز ماساژ کار می‌کنند.

در سال ۲۰۱۵ نیز گروهی به اتهام قاچاق انسان از ایران به بصره، دستگیر شدند. 

بیشتر از جهان