موج گرما در اروپا و هشدار گوترش: بشریت دست به خودکشی جمعی زده است

موج گرمای ناشی از تغییرات آب‌وهوا مقابله با آتش‌سوزی‌ها را دشوار کرده است

در حوزه دریای مدیترانه، از مراکش در غرب تا کرت یونان در شرق، هزاران آتش‌نشان و هواپیماهای آب‌پاش مشغول مبارزه با شعله‌های آتشی‌اند که جنگل‌ها را به محاصره درآورده‌اند-THIBAUD MORITZ / AFP

همزمان با موج گرما و آتش‌سوزی‌ در بخش‌هایی از اروپا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که بشریت با بی‌عملی در مقابل تغییرات آب‌وهوا دست به «خودکشی جمعی» زده است.

او هشدار داد که محدوده  یک ونیم درجه سانتیگرادی که در سال ۲۰۱۵ در پیمان پاریس تعیین شده بود، در حال رد شدن است و همزمان افراد بیشتری در جهان از سیل‌های شدید، خشکی و بی‌آبی، طوفان و آتش‌سوزی آسیب می‌بینند.

گوترش در سخنانی به مقام‌های ۴۰ کشور شرکت‌کننده در نشست تغییرات آب‌وهوایی در برلین، گفت: «نیمی از جمعیت جهان در مناطق خطرناک و در معرض سیل، خشکی، طوفان‌های شدید و آتش‌سوزی به سر می‌برند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که از طریق تماس ویدئویی در این نشست شرکت کرد، کشورها را متهم کرد که به جای «مسئولیت‌پذیری در قبال آینده جمعی جهان، دنبال مقصر می‌گردند.»

او همچنین از کشورهای ثروتمند خواست تا به وعده‌هایشان به کشورهای فقیر پایبند باشند. دبیرکل سازمان ملل متحد گفت:‌ «دست‌کم، به جای وعده پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلاری سالانه به کشورهای فقیر، با تعیین ضرب‌الاجل و برنامه‌ریزی و تاریخ دقیق، شفافیت عمل داشته باشید.»

دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی این هشدارها را داده که موج گرمای شدید روز دوشنبه به سمت شمال حرکت کرد و به بریتانیا رسید. مقام‌های بریتانیایی درباره افزایش بی‌سابقه دما تا ۴۰ درجه سانتیگراد هشدار داده‌اند. این دمای بی‌سابقه در بریتانیا ممکن است سلامت و حتی جان افراد را به خطر اندازد.

گرما در بریتانیا قرارهای پزشکی لغو، و خدمات درمانی را با اشکال همراه کرده است. حرکت قطارها نیز مختل شده است و مقام‌ها از مردم‌ خواسته‌اند که مگر برای موارد مطلقا ضروری سوار قطار نشوند زیرا گرما ممکن است در کار برق‌رسانی سامانه حرکت قطارها اخلال ایجاد کند و منجر به تاخیرهای طولانی شود. بسیاری از بریتانیایی‌ها نیز برای فرار از گرما به سواحل پناه برده‌اند.

موج گرما از هفته گذشته جنوب اروپا را فراگرفت و موجب بروز آتش‌سوزی در اسپانیا، پرتغال و فرانسه شد. در اسپانیا و پرتغال که دما تا ۴۷ درجه رسیده است، حدود ۶۰۰ نفر بر اثر نارسایی‌های مرتبط با گرمای شدید جان باخته‌اند. روز دوشنبه جسد یک مزرعه‌دار ۶۹ ساله در استان زامورا که اسیر شعله‌های آتش شده، پیدا شد. یک روز قبل نیز آتش‌نشانی ۶۲ ساله در این منطقه جان باخته بود. بیش از ۳۰ آتش‌سوزی در اسپانیا هزاران نفر را مجبور به تخلیه خانه‌هایشان کرده است.

کارشناسان درباره افزایش شدت و تکرار رویدادهای شدید آب‌وهوایی هشدار داده و گفته‌اند که موج گرمای ناشی از تغییرات آب‌وهوا مقابله با آتش‌سوزی‌ها را دشوار کرده است.

مقام‌ها در منطقه ژیروند در جنوب فرانسه اعلام کردند که ۳۵۰۰ نفر دیگر باید خانه‌هایشان را تخليه کنند و برای مقابله با شعله‌های آتش هواپیماهای آب‌پاش و صدها آتش‌نشان را به جنگل‌های این منطقه اعزام کرده‌اند.

در حوزه دریای مدیترانه، از مراکش در غرب تا کرت یونان در شرق، هزاران آتش‌نشان و هواپیماهای آب‌پاش مشغول مبارزه با شعله‌های آتشی‌اند که جنگل‌ها را به محاصره درآورده‌اند.

بیشتر از جهان