رئیس ستاد ارتش اسرائیل به مراکش سفر می‌کند

روابط اسرائیل و مراکش در حال بهبود است و اخیرا پادشاه مراکش، جامعه یهودی این کشور را بخشی از فرهنگ ملی مراکش دانست

این اولین سفر رئیس ستاد ارتش اسرائیل به مراکش استGIL COHEN-MAGEN / AFP

آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز دوشنبه ۱۸ ژوییه ۲۰۲۲ برای دیداری سه روزه به مراکش سفر می‌کند؛ این اولین سفر رسمی رئیس ستاد ارتش اسرائیل به مراکش است.

رسانه‌های اسرائیلی هفته گذشته از سفر قریب‌الوقوع رئیس ستاد ارتش به یک کشور عربی خبر داده بودند اما نام مقصد را اعلام نکردند. با این‌حال پس از گمانه‌زنی‌های روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی، ارتش اسرائیل اعلام کرد که کوخاوی به مراکش سفر خواهد کرد. ‌

در ماه نوامبر سال گذشته، اسرائیل و مراکش تفاهم‌نامه‌ای را به‌منظور همکاری‌های امنیتی و رسمیت بخشیدن به روابط دفاعی میان دو کشور امضا کرده بودند که ‌همکاری‌ در زمینه‌های اطلاعاتی و امنیتی، همکاری صنعتی، آموزش نظامی و موضوعاتی دیگر را امکان‌پذیر می‌سازد؛ پس از امضای این تفاهم‌نامه روابط میان دو اسرائیل و مراکش افزایش چشمگیری یافت.

در ماه مارس سال جاری نیز هیاتی از مقام‌های نظامی اسرائیل از جمله رئیس دایره سوم و امور راهبردی، رئیس بخش امنیتی و همچنین رئیس امور روابط خارجی ارتش اسرائیل به مراکش سفر کردند و با رئیس ستاد ارتش و دیگر مقام‌های ارشد نظامی و امنیتی این کشور ملاقات‌هایی داشتند که گفتگو در مورد همکاری‌های بالقوه امنیتی بخشی از این مذاکرات را تشکیل می‌داد. 

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در ماه ژوئن، مقام‌های دفاعی و نظامی اسرائیل در کنار مقام‌هایی از ایالات متحده آمریکا، مراکش، غنا و سنگال در مانور نظامی «شیر آفریقا» در مراکش شرکت کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها، مراکش علاقمند به دریافت سامانه‌های تسلیحاتی اسرائیل، از جمله باراک۸ است. این سامانه موشکی زمین به هوای میان‌برد، ساخت صنایع هوا و فضای اسرائیل است و می‌تواند هواپیماهای متخاصم را از فاصله ۵۰ تا ۷۰ کیلومتری هدف قرار دهد. این سامانه به‌منظور دفاع از کشتی‌ها در مقابل تهدیدهای هوایی، مانند موشک، هواپیما و پهپاد طراحی شده است.

مناسبات رسمی میان اسرائیل و مراکش، از جمله در امور نظامی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

در نوامبر گذشته، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل تفاهم‌نامه‌ای را با همتای مراکشی‌ خود برای رسمیت‌ بخشیدن به مناسبات دفاعی میان دو طرف امضا کرد که همکاری دفاعی میان آن‌ها را تسهیل کرده و فروش تسلیحات از اسرائیل به پادشاهی مراکش در شمال آفریقا را آسان‌تر می‌کند.

این تفاهم‌نامه همچنین تبادل اطلاعات امنیتی میان وزارت دفاع و ارتش دو کشور را تسهیل می‌کند؛ چنین امری در گذشته تنها از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دو طرف امکان‌پذیر بود.

آویو کوهاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل چند ماه پیش به بحرین سفر کرده بود و در آن سفر با همتای قطری‌ خود نیز ملاقات کرد.

بحرین، امارات متحده عربی و مراکش در سال ۲۰۲۰ روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

امارات و بحرین تاکنون در چندین رزمایش نظامی با ارتش اسرائیل شرکت کرده‌اند.

اسرائیل و مراکش، پس از عادی‌سازی روابط‌شان، چندین تفاهم‌نامه را در زمینه‌های حمل‌ونقل هوایی غیرنظامی، حفاری نفت، تحقیقات در زمینه منابع آب و امور مالی امضا کرده‌اند. این دو کشور همچنین دفتر روابط دیپلماتیک خود را نیز بازگشایی کردند.

یائیر لاپید، در اوت ۲۰۲۱ به عنوان وزیر خارجه وقت اسرائیل برای افتتاح دفتر روابط دیپلماتیک اسرائیل به رباط سفر کرد. اسرائیل و مراکش قصد دارند دفاتر روابط دیپلماتیک خود را به سفارتخانه تبدیل کنند اما هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است.

بهبود روابط اسرائیل و مراکش در حالی به‌سرعت پیش می‌رود که هفته گذشته ملک محمد ششم، پادشاه مراکش، جامعه یهودی مراکش را به عنوان بخشی از فرهنگ ملی کشور به رسمیت شناخت. به دنبال آن نهادهایی برای نظارت بر امور جامعه یهودی و حفاظت از اماکن فرهنگی و تاریخی آنان و همچنین ارتباط با جامعه یهودی مراکشی خارج از کشور تاسیس شد.

طبق سرشماری سال ۲۰۱۹ در اسرائیل، حدود نیم میلیون اسرائیلی مراکشی تبار در آن کشور زندگی می‌کنند، اما فدراسیون جهانی یهودیان مراکش این شمار را یک میلیون نفر تخمین زده است.

در حال حاضر حدود سه هزار یهودی در مراکش زندگی می‌کنند.