امنیت منطقه‌ای، محور گفت‌وگوهای وزیر خارجه آمریکا در مراکش

بلینکن در این سفر با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، نیز دیدار کرد

مسائل امنیتی منطقه، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم و پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین به‌ویژه تاثیر آن بر واردات گندم از محورهای گفت‌و‌گو میان واشنگتن و رباط است‌ـ JACQUELYN MARTIN/AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۹ مارس برای گفت‌وگو درباره مسائل امنیتی شمال آفریقا به مراکش سفر کرد. وزیر خارجه ایالات متحده در این سفر علاوه بر دیدار با نخست‌وزیر و وزیر خارجه مراکش، با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، که در مراکش حضور دارد نیز دیدار کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده در حالی اسرائیل را به مقصد مراکش ترک کرد که با حضور در نشست نقب به همراه وزیران خارجه کشورهای اسرائيل، مراکش، مصر، امارات متحده عربی و بحرین، پیامی به ایران و گروه‌های نیابتی این کشور در منطقه ارسال کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشنگتن انتظار دارد در دیدار با مقام‌های مراکش، در مورد مسائل امنیتی منطقه، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم و نیز پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین به‌ویژه تاثیر آن بر گندم وارداتی این کشور گفت‌و‌گو شود. یائیل لمپرت، معاون سرپرست وزارت خارجه ایالات متحده، گفت: «ما می‌دانیم در خاورمیانه و شمال آفریقا و در کشورهایی که بیش از نیمی از گندم خود را از روسیه و اوکراین وارد می‌کنند، وضعیت دشوار است.»

پیش‌بینی می‌شود که مقام‌های مراکشی مناقشه صحرای غربی را نیز مطرح کنند. ایالات متحده آمریکا از اواخر سال ۲۰۲۰، در بخشی از توافق سه‌جانبه‌ که برای ازسرگیری روابط مراکش با اسرائيل امضا شد، حاکمیت مراکش بر این منطقه را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای، از راه‌حل مراکش برای حل مناقشه صحرای غربی اعلام حمایت کرد و اعطای خودمختاری به این منطقه را راهی «واقع‌بینانه» و مطابق با خواسته‌های مردم صحرای غربی توصیف کرد. جبهه پلیساریو که برای تشکیل کشور صحرا مبارزه می‌کند خواستار برگزاری همه‌پرسی برای استقلال این منطقه است.

وزیر خارجه ایالات متحده شامگاه سه‌شنبه با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. انتظار می‌رود روند مذاکرات بازگشت به برجام و توافق تازه هسته‌ای با ایران و وضعیت یمن و راهکارهای مقابله با حمله‌های موشکی و پهپادی حوثی‌ها به امارات متحده عربی از موضوع‌های مهم این دیدار باشد.

بیشتر از جهان