مسلمانان اسرائيل در راه حج

انتظار می‌رود به‌زودی مسلمانان اسرائیلی بتوانند برای زیارت اماکن مذهبی به‌طور مستقیم از تل‌آویو به عربستان سعودی پرواز کنند

اسلام به‌عنوان دومین دین در اسرائيل شناخته می‌شود - HAZEM BADER / AFP

همزمان با پایان سفر منطقه‌ای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائيل و عربستان سعودی، روز شنبه یک مقام دولتی اسرائيل اعلام کرد انتظار می‌رود از سال آینده مسلمانان اسرائیلی بتوانند برای زیارت اماکن مذهبی مسلمانان و حضور در مراسم حج، به‌طور مستقیم از تل‌آویو به عربستان سعودی پرواز کنند.

خبرگزاری رویترز بامداد روز یک‌‌شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از وزیر همکاری منطقه‌ای اسرائیل نوشت تصمیم دولت عربستان سعودی برای اجازه پرواز به شرکت‌های هوایی اسرائیلی نشان می‌دهد تلاش‌ها و تشویق‌های ایالات متحده، برای «عادی‌سازی» روابط تل‌آویو و ریاض، نتیجه داده و تا اندازه زیادی پیش رفته است.

به‌گفته وزیر همکاری منطقه‌ای اسرائیل، سفر به‌ عربستان سعودی و شرکت در مراسم حج، آرزو و رویای مسلمانان اسرائیل است که حالا با تلاش‌های آمریکا و تصمیم دولت عربستان سعودی، ممکن است به واقعیت تبدیل شود.

وزیر همکاری منطقه‌ای اسرائیل در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی کان گفت: «من گمان می‌‌کنم که طی یک سال آینده، مسلمانان اسرائیل بتوانند از فرودگاه بین‌المللی بن گوریون، در نزدیکی تل‌آویو، به جده و از آنجا برای شرکت در مناسک مذهبی به شهر مکه پرواز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، در نخستین روز سفر بایدن به عربستان سعودی، اداره کل هوانوردی غیرنظامی سعودی اعلام کرد تمامی شرکت‌های هوایی که الزامات پروازی را رعایت کنند، می‌توانند از حریم هوایی عربستان سعودی استفاده کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی که بامداد روز شنبه منتشر شد به‌نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت دولت بایدن با مقام‌های سعودی درباره موضوع‌های متفاوتی از جمله افزایش عرضه نفت، ساخت شبکه‌های مخابراتی 5G، بازکردن حریم هوایی بر روی پروازهای تجاری اسرائیل و تمدید آتش‌بس در جنگ یمن، به‌توافق رسیده است.

اسرائیل و عربستان سعودی به‌طور رسمی «روابط دیپلماتیک» ندارند. با این حال، طی سال‌های گذشته گزارش‌های پرشماری از تماس‌ها و برخی از همکاری‌ها میان تل‌آویو و ریاض منتشر شده است.

اسلام به‌عنوان دومین دین در اسرائيل شناخته می‌شود. نزدیک به ۱۸ درصد جمعیت این کشور مسلمان‌اند.

بیشتر از جهان