اسنادی تاریخی که حق فلسطینیان بر قدس را ثابت می‌کند

«ادعاهای بی‌اساس اسرائیل در مورد بیت‌المقدس در تاریخ جایگاه و اعتبار ندارد»

«فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس در معرض جنگ‌های جغرافیایی، جمعیتی، مالی و جعل تاریخ قرار دارند» - Ahmad GHARABLI / AFP

در چارچوب تلاش‌های فلسطینی‌ها برای دفاع از روایت تاریخی فلسطین از بیت‌المقدس در برابر روایت اسرائیل، به‌تازگی ده‌ها سند رسمی و تاریخی دولت‌های عثمانی، بریتانیا و اردن که حق مسلمانان بر مسجدالاقصی و تمامی محوطه، از جمله میدان براق، را تایید می‌کند در یک همایش دانشگاهی در شهر رام‌الله ارائه شد.

بخش پیگیری مسئله قدس در تشکیلات خودگردان فلسطین، از یک سال پیش به این سو، کارزاری برای جمع‌آوری صدها سند تاریخی از بایگانی‌های دولت عثمانی، بریتانیا و دفتر دادگاه بین‌المللی دادگستری در بیت‌المقدس آغاز کرده است تا صحت روایت مستند و حق تاریخی فلسطینی‌ها بر مسجدالاقصی را ثابت کند.

محمد آشتیه، نخست‌وزیر فلسطین، با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس در معرض «جنگ‌های جغرافیایی، جمعیتی، مالی و جعل تاریخ» قرار دارند، گفت اسرائيل «به‌دنبال جعل تاریخ مسلمانان و مسیحیان در بیت‌المقدس است و با تلاش برای تغییر واقعیت‌های تاریخی منطقه و ترویج ادعاهای بی‌اساس، سعی می‌کند چنان وانمود کند که گویا فلسطینی‌ها هیچ‌گونه پیشینه‌ تاریخی در این منطقه ندارند».

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز با بیان اینکه همایش دانشگاهی برای ارائه اسناد و مدارک رسمی و آشکار کردن واقعیت تاریخی مسجدالاقصی در چارچوب دفاع از روایت دینی و تاریخی ملت فلسطین در برابر روایت دروغین و ادعاهای باطل اسرائیل، برگزار می‌شود، گفت «ادعاهای بی‌اساس اسرائیل در مورد بیت‌المقدس نه در تاریخ جایگاه و اعتبار دارد، نه واقعیت تاریخی جامعه آن را می‌پذیرد و نه در حقوق بین‌الملل به آن‌ وقعی گذاشته می‌شود».

او در ادامه افزود: «کلیه شواهد و اسناد تاریخی بر هویت اسلامی و مسیحی قدس، مسجدالاقصی و سایر اماکن مقدس در این شهر تاکید می‌کند.» محمود عباس گفت: «این همایش به‌دلیل اینکه حقوق ملی، مذهبی، قانونی و تاریخی فلسطین را ثابت می‌کند، حائز اهمیت فراوان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان این همایش، سند دستور نظامی‌ محمد شریف، رئیس شورای مشورتی دولت عثمانی، به احمد آغا الدزدار، حاکم بیت‌المقدس‌ــ که در سال ۱۸۴۰ نوشته شده است‌ــ ارائه شد. در این سند تاکید شده است که میدان براق و اطراف آن متعلق به موقوفات اسلامی است و ایجاد هرگونه تغییری در آن ممنوع است.

در این همایش همچنین سندی از معاهده برلین در سال ۱۸۷۸ ارائه شد که در ماده ۶۴ آن تاکید شده است وضعیت فعلی مسجدالاقصی نباید تحت هیچ شرایطی دستخوش تغییر شود. در میان این اسناد، نامه‌های رد‌و‌بدل‌شده بین نماینده بریتانیا در فلسطین و دولت بریتانیا نیز به چشم می‌‌خورد که درخواست کرده است در وضعیت میدان براق، که یهودیان آن را «دیوار ندبه» می‌نامند و بخشی از معبد سلیمان می‌دانند، تغییری ایجاد نشود.

در سال ۱۹۲۴، ساکنان بیت‌المقدس از طریق حاج امین ‌الحسینی، مفتی قدس، درخواست کردند تولیت مسجدالاقصی به خانواده هاشمی واگذار شود و شریف حسین بن علی، بزرگ خاندان هاشمی، با این پیشنهاد موافقت کرد و این روال از آن زمان تا به امروز همچنان ادامه دارد.

در همین حال، احمد رویضی، مشاور دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در امور بیت‌المقدس، گفت هدف از برگزاری این همایش «برجسته کردن روایت واقعی فلسطین از مسجدالاقصی، اصلاح مفاهیم و ارائه روایت واقعی و تاریخی» از وضعیت بیت‌المقدس است. او که مسئولیت برگزاری این همایش را بر عهده داشت، در ادامه افزود «مسجد الاقصی حق مسلم مسلمانان است» و این حق «از طریق نخستین فرمان دولت عثمانی در قرن شانزدهم تایید شد. سپس، قیمومیت بریتانیا بر فلسطین و حاکمیت اردن نیز به این واقعیت عینی همچنان پایبند ماندند».

احمد رویضی ضمن تاکید بر لزوم احترام به اماکن مقدس تحت قیمومیت خاندان هاشمی و دخالت نکردن اسرائیل در مدیریت، معماری و محافظت از مسجدالاقصی، گفت کار جمع‌آوری اسناد و مدارک تاریخی در قالب یک کتاب و توزیع آن در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سراسر جهان در دست انجام است.

مهدی عبدالهادی، رئیس انجمن دانشگاهی فلسطین در زمینه مطالعه امور بین‌الملل، در جریان سخنرانی در این همایش گفت هدف از برگزاری این کنفرانس «تدوین مجدد گفتمان فلسطین» است. او در ادامه افزود در حالی‌ که برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های خطرناکی برای تغییر واقعیت تاریخی بیت‌المقدس انجام می‌شود، فلسطینی‌ها دارند به دوران تاریخی حساس و سرنوشت‌سازی بازمی‌گردند.

از سوی دیگر، حسن صالح، مدیر مرکز مطالعات الزیتونه، تاکید کرد که در بایگانی دولت عثمانی از قرن شانزدهم تاکنون، «هیچ وقفی به نام هیچ یهودی در بیت‌المقدس وجود ندارد»؛ بنابراین، تمامی اسناد و مدارک این بایگانی «مالکیت و حق مسلم فلسطین در سراسر بیت‌المقدس را ثابت می‌کند».

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه