بایدن در دیدار با عباس: از تلاش برای صلح میان فلسطین و اسرائیل دست برنمی‌دارم

محمود عباس در نشست خبری مشترک با جو بایدن گفت دست دوستی به سمت اسرائیل دراز کرده است

بایدن گفت ۲۰۰ میلیون دلار برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر به‌خصوص کودکان فلسطینی اختصاص می‌دهد‌ـ THAER GHANAIM / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نشست خبری مشترک با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت از تلاش برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین دست نخواهد کشید.

او با مطرح کردن دوباره ایده «دو ملت، دو کشور»، داشتن کشوری مستقل و آزاد را حق فلسطینی‌ها دانست و گفت: «ممکن است ایده دو کشور، دو ملت دور به نظر برسد، زیرا برای رفت‌وآمد و سلامت فرزندان شما نگرانی‌های جدی وجود دارد اما ریشه‌های عمیق تاریخی و فرهنگی مردم اسرائیل و فلسطین این افق را نزدیک می‌کند.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه این نشست خبری که در شهر بیت‌لحم برگزار شد، به مشکلات مردم فلسطین اشاره کرد و گفت: «احساس رنج و اندوه مردم فلسطین را می‌توان درک کرد اما نباید اجازه دهیم این ناامیدی آینده را از ما بگیرد.»

او قول داد که دولتش برای نزدیک کردن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از تلاش دست برنمی‌دارد و در ادامه افزود: «اکنون که اسرائیل روابط خود را با همسایگانش بهبود می‌بخشد، می‌توانیم از این فرصت برای برقرار صلح میان اسرائیل و فلسطین استفاده کنیم.»

بایدن تایید کرد که اگرچه چالش‌های دستیابی به صلح بسیارند، برای رسیدن به صلح باید خشونت‌ها متوقف شوند. او مرگ تعداد زیادی از شهروندان به دنبال درگیری‌ها را ناراحت‌کننده خواند و سپس از شیرین ابوعاقله، خبرنگار آمریکایی فلسطینی‌تبار، یاد کرد و گفت که او برای ایجاد دموکراسی کارهای مهمی در رسانه انجام داد. میراث او به یادگار می‌ماند و ایالات‌ متحده آمریکا برای پاسخگو کردن عاملان مرگ او و تضمین امنیت خبرنگاران در تمام جهان تلاش خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش، بیت‌لحم، محل برگزاری نشست خبری، را به دلیل اینکه محل تولد حضرت عیسی است، بسیار حائز اهمیت خواند و گفت اورشلیم برای دین و آینده مسلمانان و پیروان مسیحی و یهودی مهم است و باید مکان‌های مقدس آن برای همه پیروان دینی امن باشد.

بایدن با تاکید بر اینکه صلح به‌خودی‌خود ایجاد نمی‌شود، گفت که برای انجام این کار باید در عمل نشان دهیم که دنبال بهبود وضعیتیم. او در بخش‌های پایانی سخنانش، گفت که پس از ورود به کاخ سفید، سیاست دولت ترامپ درباره فلسطین را متوقف کرد و در عوض با تامین غذا، واکسن کرونا و کمک به پناهندگان از فلسطینی‌ها حمایت کرد.

بایدن در نشست خبری روز جمعه ۱۵ ژوییه خبر داد که ۲۰۰ میلیون دلار برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر به‌خصوص کودکان فلسطینی اختصاص می‌دهد. بایدن همچنین گفت که ۱۰۰ میلیون دلار دیگر هم برای خدمات درمانی هزینه خواهد شد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز در این نشست تاکید کرد که این کشور به توافق‌ها پایبند است و اسرائیل هم اگر می‌خواهد صلح برقرار شود باید این را در عمل نشان دهد و جلوی شهرک‌سازی‌ها را بگیرد.

او نیز گفت که مثل همیشه دستی دوستی را به سمت اسرائیل دراز کرده و امیدوار است که آمریکا بتواند به برقرار صلح کمک کند.

جو بایدن در جریان سفر به خاورمیانه روز جمعه ۱۵ ژوییه وارد بیت‌لحم شد و محمود عباس از او استقبال کرد.

در نشست خبری روز جمعه، صندلی شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره که هنگام کار در کرانه باختری کشته شد، خالی بود.

تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید این خبرنگار با شلیک گلوله یک سرباز اسرائیلی کشته شده است، اما اسرائیل این اتهام را رد کرده است و می‌گوید نمی‌تواند مشخص کند که ابوعاقله تصادفی هدف شلیک سربازان اسرائیلی قرار گرفته یا یک ستیزه‌جوی فلسطینی او را کشته است.

بیشتر از جهان