درخواست اتحادیه عرب از اسرائیل برای توقف نیایش یهودیان در مسجد‌الاقصی

اتحادیه عرب می‌گوید اسرائیل حق مسلمانان را برای نیایش در شهر قدیم اورشلیم محدود می‌کند

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب می‌گوید اسرائیل سیاست دیرینه در مورد نیایش غیرمسلمانان در مسجد‌الاقصی را نقض کرده است – AFP

اتحادیه عرب روز پنجشنبه از اسرائیل خواست برگزاری مراسم نیایش یهودیان را در داخل مجموعه مسجد‌الاقصی، سومین مکان مقدس برای مسلمانان که در شرق اورشلیم یا بیت‌المقدس واقع شده است، متوقف کند.

به گزارش رویترز، این اتحادیه از اسرائیل انتقاد کرده که حق مسلمانان را برای نیایش در شهر قدیم اورشلیم محدود می‌کند و در مقابل اجازه می‌دهد که یهودیان راست‌گرای افراطی با محافظت پلیس وارد مسجد‌الاقصی شوند.

مجموعه دیوارکشی شده «حرم شریف» یا «کوه معبد» در یک بلندی در شهر قدیم واقع شده و برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان یک مکان مقدس است و مدتها مورد مناقشه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بوده است.

نشست ویژه اتحادیه عرب در امان پایتخت اردن و به دنبال افزایش درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه در بیانیه‌ای گفت: «این تخلف‌ها بی‌احترامی فاحش و تحریک احساسات مسلمانان در همه‌جاست و آنها (اسرائیلی‌ها) به خطر چرخه خشونت که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می‌کند دامن می‌زنند.»

وزیر امور خارجه اردن نیز در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «خواسته‌های ما روشن است، این که الاقصی و حریم شریف در سراسر محوطه آن تنها یک مکان مقدس برای مسلمانان است.»

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نیز گفت: اسرائیل این سیاست دیرینه را که غیرمسلمانان ممکن است امکان ورود به مسجد‌الاقصی را داشته باشند اما نمی‌توانند در داخل آن به نیایش بپردازند، نقض کرده است.

ساعاتی بعد سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل این اتهام اتحادیه عرب را رد کرد و گفت اسرائیل همچنان به ممنوعیت برگزاری مراسم نیایش یهودیان در مسجد الاقصی پایبند مانده و تغییری در آن به‌وجود نیامده است.

مقام‌های اسرائیلی پیشتر گفته‌ بودند که آزادی نیایش برای پیروان همه ادیان را در اورشلیم تضمین می‌کنند.

یکی از دلایل افزایش تنش‌ها میان اعراب و اسرائیل در روزهای گذشته این است که ماه رمضان مسلمانان و عید پسح یا فطیر یهودیان با هم مصادف شده‌‌اند و دو طرف می‌خواهند در این مکان مقدس نیایش کنند.

دست‌کم ۲۹ فلسطینی از ماه مارس تاکنون در حملات اسرائیل در کرانه باختری کشته شده‌اند و در مقابل رشته حملات مرگباری نیز در خیابان‌های اسرائیل انجام شده که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر شده است.

بیشتر از جهان