«دیوار حجاب فرو بریزد، مابقی دیوارهای نظام هم فرو می‌ریزد»

به گفته دبیر ستاد احیای امر به معروف، ۴۱ درصد زنانی که گشت ارشاد در معابر عمومی بازداشت کرده است، کارمند دولت‌ بوده‌اند

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر، با تاکید بر اینکه اگر ما دیوار حجاب را فرو بریزیم، مابقی دیوارهای نظام هم فرو می‌ریزد، بر افزایش برخوردها با زنان در معابر عمومی، ادارات و بانک‌ها تاکید کرد و گفت: «۴۱ درصد از زنانی که توسط گشت ارشاد در معابر عمومی دستگیر شده‌اند، کارمند دولت بوده‌اند.»

در چند هفته گذشته با حضور پرتعداد گشت‌های ارشاد در خیابان و میدان‌های شهرهای ایران، بازداشت زنان به اتهام «بدحجابی» افزایش یافت که با واکنش‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای مواجه شد. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی بر شدت عمل در برخورد با زنان تاکید دارند.

دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی کشور روز شنبه، ۲۵ تیرماه، در نشستی با عنوان «تبیین شاخص‌های عفاف و حجاب» در منطقه آزاد انزلی، گفت: «فرق امر به‌ معروف و نهی از منکر با تبلیغ، موعظه و ارشاد در این است که امر به‌ معروف، با قدرت و از بالا به پایین است و حجاب نیز یک شعبه و نماد از امر به‌ معروف و نهی از منکر است.»

هاشمی گلپایگانی گفت طبق آماری که فرماندهی نیروی انتظامی به ما ارائه داده است، ۴۱ درصد افرادی که در معابر عمومی تذکر می‌گیرند یا توقیف می‌شوند کارمندان دولت و کسانی‌اند که در محل کار یا بعد از خروج از محل کار حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند.

دبیر ستاد احیای امر به‌ معروف و نهی از منکر افزود: «باید پرونده کسانی که بیرون مورد تذکر یا توبیخ قرار می‌گیرند، به محل کارشان هم ارجاع داده شود و این تذکر مهم است. اگر ما و دولت می‌خواهیم عفاف و حجاب و صیانت از خانواده‌ها را جدی بگیریم باید از خودمان شروع کنیم.»

هاشمی گلپایگانی خواستار شدت عمل بیشتر اداره‌های دولتی درمورد حجاب زنان شد و تاکید کرد که اداره‌های مختلف نباید اجازه داشته باشند در محدوده و حیطه مدیریتی خودشان افراد بدحجاب داشته باشند. او گفت به همین دلیل، اجرای طرح مقابله با بدحجابی اول باید در دستگاه‌های دولتی و درمورد کارمندان اجرا شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هاشمی گلپایگانی در بخشی از گفته‌های خود، بر لزوم تشکیل شعبه‌های ویژه امر به‌ معروف و نهی از منکر در دادگاه‌ها تاکید کرد و گفت که در قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، قوه قضائیه موظف است شعبه ویژه برای امر به‌ معروف و نهی از منکر راه‌اندازی کند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خواهان گزارش موارد بدحجابی کارمندان بانک شد و گفت: «در صورتی که مردم در بانک با متصدی بدحجاب مواجه شدند، رئیس شعبه را مطلع کنند و اگر برخوردی صورت نگرفت، ما اقدام می‌کنیم، چون بانک نباید ویترین بی‌عفتی باشد.»

هاشمی گلپایگانی گفت: «کسی اجازه ندارد مدیر باشد و امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشد و اگر مدیری با ستاد امر به معروف و نهی از منکر همراهی نکرد، ابتدا نصیحت و سپس با او برخورد خواهد شد.»

از سوی دیگر، مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اعتراض‌ها درباره برخورد گشت‌های ارشاد با زنان، گفت که در بحث عفاف و حجاب دستگاه‌های زیادی وظیفه دارند و نیروی انتظامی آخرین مرحله اجرای قانون عفاف و حجاب است و ما نباید بیخودی گشت ارشاد را «بزرگ کنیم و بزنیم تو سر خودمان». رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: «اینکه فقط بحث انتظامی را در موضوع عفاف و حجاب ببینیم و آن را بزرگ کنیم، درست نیست و حساسیت ایجاد می‌کند.»

آقاتهرانی همچنین درباره برخوردهای انجام‌شده با زنان به اتهام بدحجابی، تاکید کرد که باید با زن ایرانی برخورد اسلامی صورت گیرد. باید آن چیزی که اسلام در مورد زن توصیه کرده است، رعایت شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «در اسلام، حجاب یکی از دستورهای الهی است و بسیاری از قواعد اسلام در جمهوری اسلامی به قانون تبدیل شده است و باید با جدیت آن‌ها را اجرایی کنیم.»

ابراهیم رئیسی همزمان با ناتوانی دولتش در مهار گرانی‌ها و بحران اقتصادی، نیمه تیرماه  دستور اجرای کامل مصوبه حجاب و عفاف را صادر کرد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر و قوه قضاییه نیز اقدام‌های گسترده‌ای برای محدودیت و ممنوعیت ارائه خدمات به زنان به بهانه «عدم رعایت حجاب» در پیش گرفتند.

در مقابل، روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه، هزاران زن در شهرهای سراسر ایران در اعتراض به حجاب اجباری، روسری‌های خود را در اماکن عمومی از سر برداشتند و مناسبت حکومتی «روز عفاف و حجاب» را به صحنه اعتراض علیه حجاب اجباری تبدیل کردند.