ایران ۶۱ آمریکایی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد

حکومت ایران، «سازمان مجاهدین خلق» را یک گروه‌ «تروریستی» می‌داند

در فهرست تحریم‌های ایران علیه مقام‌ها و سیاستمداران آمریکایی نام مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت دونالد ترامپ، جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی «کاخ سفید» دیده می‌شود- NICHOLAS KAMM / AFP

همزمان با پایان سفر منطقه‌ای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، وزارت خارجه دولت ابراهیم رئیسی، رئيس‌جمهوری حکومت ایران، نام ۶۱ تن از چهره‌‌های سیاسی و سیاستمداران آمریکایی را فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

خبرگزاری‌های دولتی ایران روز شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ به‌نقل از بیانیه وزارت خارجه ایران نوشتند این اشخاص آمریکایی به‌واسطه حمایتشان از «سازمان مجاهدین خلق» در فهرست تحریم‌های حکومت ایران قرار گرفته‌اند.

حضور در نشست‌های سازمان مجاهدين خلق، تایید اهداف این گروه و انجام تبلیغات برای این سازمان، به عنوان مصداق حمایت و دلیل قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های ایران عنوان شده است.

حکومت ایران، «سازمان مجاهدین خلق» را یک گروه‌ «تروریستی» می‌داند. در طول چهار دهه گذشته، صدها تن از نیروها و هواداران این سازمان در درگیری‌های نظامی با نیروهای جمهوری اسلامی کشته یا در زندان‌های سراسر ایران، به جرم «محاربه»، اعدام شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه روز شنبه وزارت خارجه ایران، این فهرست بر اساس قانون موسوم به «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» تنظیم شده است.

در فهرست تحریم‌های ایران علیه مقام‌ها و سیاستمداران آمریکایی نام مایک پومپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت دونالد ترامپ، جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی «کاخ سفید» و رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ، دیده می‌شود.

قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» در شهریورماه ۱۳۹۶ در زمان دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین، ایران تصویب شد.

تصویب این قانون، به‌عنوان یک «اقدام متقابل»، در برابر تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا قلمداد می‌شود. 

طی سال‌های گذشته شمار زیادی از مقام‌ها و نیروهای وابسته به «سپاه‌ پاسداران» در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.