زنان افغان به سران دولت‌های جهان: ما را از تاریکی و نسل‌کشی نجات دهید

زنان معترض افغان دولت‌های جهان را به سکوت در برابر جنایت‌های طالبان متهم کردند

زنان افغان طالبان را به عهدشکنی دربرابر شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان این کشور، متهم کردند- Facebook/ @WPPN.Afg

گروهی از زنان فعال در افغانستان که خود را اعضای «شبکه مشارکت سیاسی زنان افغانستان» می‌نامند، در یک گردهمایی در شهر کابل، از جامعه جهانی خواستند که زنان افغان را از «تاریکی و نسل‌کشی» که طالبان رواج می‌دهند نجات دهند.  

این زنان روز شنبه ۲۵ تیر، در پیامی که در فضای مجازی پخش کردند، عفو عمومی اعلام‌شده از طرف رهبری طالبان را یک فریب خواندند و گفتند طالبان به وعده‌هایی که به مردم افغانستان و دولت‌های جهان می‌دهند، پایبند نیستند.

در پیام این فعالان زن آمده است: «ما زنان افغان در پیش چشمان سایر ملت‌ها و حکومت‌ها، قربانی تبعیض‌های جنسیتی شدیم و این آخرین پیام ما برای شما مردم و قدرت‌های جهانی است که زنان افغان را از این تاریکی و نسل‌کشی نجات دهید.»

زنان افغان طالبان را به پیمان‌شکنی در برابر شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان این کشور متهم و تاکید کردند که طالبان به هیچ یک از وعده‌هایشان در برابر مردم و زنان در افغانستان پایبند نیستند و با گذشت هر روز، محدودیت‌های بیشتر و سخت‌تری را علیه مردم به‌خصوص زنان افغان اعمال می‌کنند.    

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زنان معترض تاکید کردند که به‌دلیل تهدیدهای طالبان، بسیاری از همراهانشان به پاکستان و ایران فرار کردند و شماری هم که در افغانستان تحت حاکمیت طالبان گرفتارند، به گونه پنهانی زندگی می‌کنند.

آن‌ها خطاب به جامعه جهانی گفتند که «این سکوت شرم‌آور شما در قبال زنان افغان و مردم بی‌گناه و بی‌دفاع افغانستان» در تاریخ سیاسی جهان ثبت خواهد شد و «نسل[های] بعدی این سکوت را مطالعه خواهند کرد».

در این نامه، زنان فعال و معترض افغانستان همچنین از رفتار آسان‌گیرانه جامعه جهانی در برابر طالبان در ۱۰ ماه گذشته به‌شدت انتقاد کردند و گفتند که دولت‌های جهان به جای فشارهای سیاسی و دیپلماتیک بر طالبان، با نرمش با آن‌ها برخورد می‌کنند و حتی به‌طور غیررسمی به این گروه رسیمت بخشیده‌اند و شماری از نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان را در کشورهایشان به دست طالبان سپردند.

آن‌ها همچنین از جامعه جهانی خواستند که به خواسته‌ها و مشکلاتشان توجه کنند و اجازه ندهند که بیش‌تر از این، شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان این کشورِ تحت حاکمیت طالبان، از تمام حقوق و آزادی‌هایشان محروم شوند.

شماری از زنان فعال در افغانستان در حالی یک بار دیگر اعتراض کردند که طالبان پس از تسلط دوباره بر این کشور، زنان را از حق آموزش، کار، دسترسی به عدالت و حقوق برابر با مردان محروم کردند.

شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان این کشور تاکید کردند که جامعه جهانی هیچ‌گاه به‌طور جدی طالبان را تحت فشارهای سیاسی قرار نداده‌اند تا به پیام‌های آن‌ها و خواسته‌های مردم افغانستان توجه کنند.       

بیشتر از جهان