زنان از گردشگاه‌های افغانستان حذف شده‌اند

هزاران مرد در تعطیلات عید قربان، در گردشگاه‌های افغانستان به تفریح مشغول بودند

 فضای رنگارنگ و متنوع پارک‌ها در افغانستان تبدیل به فضای یک‎دست مردانه شده است- AHMAD SAHEL ARMAN/ AFP

عکس‌هایی که خبرگزاری فرانسه به‌تازگی از بامیان منتشر کرد، نشان می‌دهند ده‌ها تن از اعضای طالبان، با سلاح‌های برجامانده از ارتش دولت پیشین افغانستان، روی قایق‌های کوچک تفریحی لم داده‌اند و از آب و آفتاب بند امیر لذت می‌برند. تعداد زیادی از مردان در اطراف بند امیر دیده می‌شوند که در میانشان کودکان نیز حضور دارند، اما از زنان و لباس‌های رنگی‌شان که تا یک‌سال پیش در این تفریح‌گاه حضور داشتند و مقابل دوربین‌ها لبخند می‌زدند، خبری نیست.

هزاران مرد در یک هفته اخیر در شهرهای بامیان، پکتیا و کابل، به قصد سرگرمی و تفریح، به گردشگاه‌ها و مکان‌های تفریحی رفتند. طالبان با پخش عکس‌هایی از مکان‌های عمومی ادعا می‌کنند که امنیت برقرار شده است و هیچ انفجار و انتحاری در مکان‌های عمومی صورت نمی‌گیرد. با این حال، زنان از مکان‌های عمومی حذف شده‌اند و فضای رنگارنگ پارک‌هایی همچون بند امیر و قرغه، تبدیل به فضای یکدست مردانه شده است. رسانه‌های طالبان نیز ارقام نجومی از تعداد گردشگران داخلی و خارجی در استان‌های مختلف افغانستان اعلام می‌کنند. خبرگزاری باختر به نقل از مولوی نصرالله ملک‌زاده، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در پنجشیر نوشت هزاران گردشگر در تعطیلات عید قربان، از نواحی مختلف پنجشیر دیدن کردند. او مدعی شد که در پنجشیر امنیت کامل برقرار شده و به همین دلیل، شمار گردشگران در حال افزایش است. رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در پنجشیر در حالی چنین ادعایی را مطرح کرد که این گروه صدها نیروی تازه‌نفس را در تعطیلات عید قربان در نواحی کوهستانی پنجشیر جابه‌جا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از روستاهای پنجشیر به‌دلیل جنگ و قوانین سختگیرانه طالبان، خالی از سکنه شده‌اند و اهالی به سختی در سطح این استان تردد می‌کنند.

بر اساس اطلاعات ساکنان پنجشیر، در برخی از روستاهای شهرستان‌های دره، شتل و بازارک، محدودیت‌های شدیدی علیه مردم وضع شده است و کسی نمی‌تواند بدون اجازه طالبان از یک روستا به روستای دیگر برود.

با این حال، طالبان شمار گردشگران داخلی و خارجی را در پنجشیر «هزاران» نفر اعلام می‌کنند. این ادعا در صورتی می‌تواند درست باشد که نیروهای نظامی از استان‌های شرق و جنوب افغانستان را که برای جنگ با جبهه مقاومت ملی به پنجشیر اعزام شده‌اند، گردشگر خطاب کنند.

مولوی سیف‌الرحمان محمدی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در بامیان نیز گفت ۴۰ هزار گردشگر در تعطیلات عید قربان از نواحی باستانی بامیان و پارک ملی بند امیر دیدن کردند.

بند امیر که پارک ملی افغانستان و یکی از مهم‌ترین مکان‌های تاریخی و تفریحی این کشور است، در سال‌های گذشته میزبان جشنواره‌های موسیقی و فرهنگی بود و مردم از شهرهای مختلف افغانستان برای اقامت در آنجا چادر برپا می‌کردند، اما اکنون خبری از این جشنواره‌ها نیست.

بامیان، از فرهنگی‌ترین شهرهای افغانستان است. زنان تا یک‎سال پیش در مرکز بامیان کنسرت برگزار می‌کردند و بدون روسری به رقص و آوازخوانی می‌پرداختند. پس از کابل، بیشترین تعداد زنان کارآفرین در بامیان حضور داشتند که به اداره کسب‌وکارهای محلی مشغول بودند. بیشتر این کسب‌وکارها که وابسته به حضور گردشگران بود، پس از سلطه طالبان بر افغانستان تعطیل شدند. انس حقانی حدود یک ماه پیش، با کاروانی از خودروهای زرهی و نظامیان شبکه حقانی، از مرکز بامیان و بند امیر دیدن کرد. یکی از زنان میانسال که در بازار بامیان یک مغازه صنایع دستی دارد، به انس حقانی خوشامد گفت. این زن در صحبت‌هایش چندین بار از استاندار طالبان در بامیان نام برد و از او تشکر کرد. شماری از ساکنان بامیان با انتشار این ویدیو در فضای مجازی نوشتند خفقان و ترس در بامیان به حدی است که یک مغازه‌دار برای گرفتن مجوز کار در خارج از خانه، باید در مقابل دوربین رسانه‌های طالبان، بارها از استاندار این گروه سپاسگزاری کند.

همچنین رسانه‌های طالبان با پخش عکس‌هایی از شهرستان زازی آریوب پکتیا در شرق افغانستان، نوشتند هزاران نفر بدون دلهره و ترس در مکان‌های تفریحی این شهرستان حاضر شدند؛ در این عکس‌ها نیز هیچ زنی دیده نمی‌شود.

بند قرغه، تفریحگاهی برای همه فصول سال در کابل است که از حضور زنان خالی شده است. عکس‌هایی که از این مکان تفریحی منتشر شده است نشان می‌‎دهند که مردان، به‌ویژه نیروهای طالبان در حال گردش در رستوران‌ها، کافه‌ها و سرگرم قایق‌سواری‌اند.

وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان در اواخر مارس اعلام کرد که زنان و مردان حق ندارند همزمان به پارک‌های تفریحی بروند. این نهاد همچنین جدولی که پارک‌های تفریحی و مکان‌های عمومی را زنانه-مردانه کرده بود منتشر کرد. بر اساس دستور این نهاد، گشت و گذار در این مکان‌ها سه روز در هفته به زنان و چهار روز دیگر به مردان اختصاص دارد. عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان، چند روز قبل از عید قربان در یک نشست خبری در کابل گفت زنان و مردان می‌توانند هم‌زمان، اما در مکان‌های جداگانه در پارک‌ها حضور داشته باشند. باغ بابر، از بزرگترین پارک‌های تفریحی کابل به دو قسمت زنانه و مردانه تقسیم شده است.