بیانیه مشترک ریاض و واشنگتن: حکومت ایران حامی تروریسم است و نباید به سلاح اتمی دست یابد

انتظار می‌رود سیاست‌ منطقه‌ای ایران و تهدید «گروه‌های نیابتی» آن از محورهای نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور بایدن باشد

در پایان نخستین روز دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا از عربستان سعودی، دو کشور در یک بیانیه مشترک، حکومت ایران را متهم کردند که از طریق گروه‌های نیابتی وابسته به‌خود از «تروریسم» حمایت می‌کند و عامل بی‌ثبانی منطقه است.

در بخش دیگری از بیانیه‌ مشترکی که بامداد روز شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ منتشر شد، واشنگتن و ریاض به‌طور مشترک بر لزوم جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به «تسلیحات اتمی» تاکید کردند.

در بیانیه مشترک عربستان سعودی و آمریکا همچنین ضمن اشاره به اهمیت «امنیت تجارت بین‌المللی» در آب‌راه‌های منطقه، از تشکیل یک «ائتلاف نظامی» با نام «ضربت ۱۵۰» به فرماندهی عربستان سعودی در منطقه استقبال شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در پایان نخستین روز دیدارش از عربستان سعودی در جمع خبرنگاران گفت مذاکرات مهمی با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور داشته و در این مذاکرات هر دو طرف بر لزوم جلوگیری از مداخله ایران در امور داخلی کشورهای دیگر تاکید کردند. گسترش همکاری‌های اقتصاد و امنیتی، حقوق بشر و محیط زیست، از دیگر محورهای مذاکرات میان دو طرف بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی که بامداد روز شنبه منتشر شد به‌نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت دولت بایدن با مقام‌های سعودی درباره موضوع‌های متفاوتی از جمله افزایش عرضه نفت، ساخت شبکه‌های مخابراتی 5G، بازکردن حریم هوایی بر روی پروازهای تجاری اسرائیل و تمدید آتش‌بس در جنگ یمن، به‌توافق رسیده است.

 بایدن در سخنانی که پس از دیدار با رهبران ارشد عربستان سعودی داشت، گفت ریاض متعهد به تمدید و تقویت آتش‌بس در جنگ یمن با میانجیگری سازمان ملل است. جنگی که به‌گفته‌ بایدن، منجر به بحران انسانی و آشفتگی در منطقه خلیج فارس شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های شامگاه جمعه‌اش گفت تمام تلاشش را به‌کار گرفته تا عرضه نفت برای آمریکا افزایش یابد و چنین اتفاقی بیفتد. به‌گفته بایدن، انتظار دارد ظرف دو هفته، تاثیر تلاش‌هایش مشخص شود.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، دامنه گفت‌وگوها و توافق‌های که دولت بایدن با مقام‌های عربستان سعودی داشت، فراتر از موضوع «نفت و انرژی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه گفته شد تیمی به‌رهبری برت مک گورک، درباره مجموعه‌ای از توافق‌ها با مقام‌های سعودی مذاکره داشته است. 

مک گورک کارشناس ارشد خاورمیانه‌ است. او از هنگام ریاست جمهوری جورج‌بوش در تمامی دولت‌های بعدی در آمریکا درباره موضوع‌های مرتبط با خاورمیانه کار کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است امروز شنبه در دومین روز سفر خود به عربستان سعودی در نشست «شورای همکاری خلیج فارس» و سه کشور عراق، اردن و مصر شرکت کند.

انتظار می‌رود سیاست‌ منطقه‌ای حکومت ایران و چگونگی برخورد با تهدیدهای امنیتی «گروه‌های نیابتی» وابسته به «سپاه پاسداران»، از محورهای اصلی نشست امروز «شورای همکاری خلیج فارس» با حضور رئیس‌جمهوری آمریکا باشد.

بیشتر از جهان