مقایسه استقبال فرودگاهی بایدن و ترامپ در عربستان سعودی

در سال ۲۰۱۷، زمانی که ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرد، ملک سلمان، پادشاه سعودی در فرودگاه به استقبال او رفت

لحظه ورود رئیس‌جمهوری آمریکا به فرودگاه جده - REUTERS/Evelyn Hockstein

همزمان با شروع نخستین سفر جو بایدن در مقام رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، برخی از رسانه‌های آمریکایی، مراسم استقبال از بایدن در فرودگاه جده را در مقایسه با استقبال از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، ضعیف توصیف کردند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی که شامگاه جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱، تنها دقایقی بعد از ورود بایدن به فرودگاه جده منتشر کرد، نوشت نه تنها ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی یا شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در فرودگاه جده حضور نداشتند، بلکه حتی شمار افسرانی که با لباس‌های رسمی در کنار فرش یاسی‌رنگ فرودگاه ایستاده بودند، در مقایسه با مراسم رسمی استقبال از ترامپ یا حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، کمتر بود.

AFP

در سال ۲۰۱۷، زمانی که ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرد، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در فرودگاه به استقبال او رفت.

روز جمعه هنگامی که بایدن وارد فرودگاه جده شد، ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و شاهزاده خالد الفیصل، امیر مکه، در فرودگاه جده، برای استقبال از رئيس‌جمهوری آمریکا حاضر بودند.

AFP

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، رئيس‌جمهوری آمریکا هنگامی که از هواپیما بیرون آمد «جدی» به‌نظر می‌رسید و کمتر از دو دقیقه بعد از پیاده شدن از هواپیما، سوار خودروی لیموزین شد و فرودگاه جده را ترک کرد.

 به‌نوشته نیویوک‌تایمز، در مراسم استقبال فرودگاهی عکاس‌های رسمی هم حضور نداشتند.

AFP

دست ندادن شاهزاده محمد بن سلمان و جو بایدن در کاخ السلام جده نیز مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.

پیشتر دستیاران رئیس‌جمهوری آمریکا، یک روز قبل از سفر او به اسرائيل خواسته بودند، برای رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی، مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا، از دست‌دادن خودداری شود.

هرچند دقایقی بعد از ورود بایدن به تل‌آویو، او با دو تن از نخست‌وزیران پیشین اسرائیل که برای استقبال رسمی در فرودگاه حاضر بودند دست داد.

بیشتر از جهان