از زره تا ژاکت؛ اجرای کبری خادمی در جشنواره آوینیون فرانسه

کبری خادمی، هنرمندی از افغانستان، آغازگر جشنواره هنری آوینیون خواهد بود

 کبری خادمی: «در این اجرا، من در حال دوختن چیزهای متنوع به همدیگرم تا رابطه جنگ با زندگی آدم‌ها را نشان دهم.»-NICOLAS TUCAT / AFP

جشنواره آوینیون فرانسه ۲۶ ژوییه آغاز شود. این جشنواره که از قدیمی‌ترین جشنواره‌های هنری جهان است، در سال ۲۰۲۲ با اجرای هنرمندی از افغانستان افتتاح می‌شود و او تلخی‌های زندگی در افغانستان، کشوری گرفتار در جنگ خود، را به نمایش خواهد گذاشت.

کبری خادمی هنرمند چندرشته‌ای اهل افغانستان که از سال ۲۰۱۵ در فرانسه زندگی می‌کند، در مورد دلایل انتخاب نام «از زره تا ژاکت» به خبرگزاری فرانسه گفت: «سال گذشته بود که من این عنوان را برای اجرای خودم انتخاب کردم؛ همان زمان که نیروهای آمریکایی در حال ترک افغانستان بودند. من تصاویری دیدم که پس از خروج آمریکایی‌ها از فرودگاه کابل گرفته شده بودند؛ کوله‌های سفر، کفش، ژاکت و کلی یونیفرم‌. آنجا بود که تصمیم گرفتم جنگ را با کمک هنر به تماشا بگذارم.»

خادمی در مورد نحوه اجرای خود توضیح داد: «در این اجرا، من در حال دوختن چیزهای متنوع به همدیگرم تا رابطه جنگ با زندگی آدم‌ها را نشان دهم»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اجرای کبری خادمی از نقاشی هم استفاده شده است. او برای این اجرا چند نقاشی کشیده که در آن‌ها دختران بدون لباس و با نمایش بدنشان در حال مبارزه‌اند. او می‌گوید: «تن زنان در افغانستان چیزی است که به خاطر آن مجبورند خانه‌نشین شوند. طالبان با قرائت افراطی خود از دین، زنان را کاملا از جامعه حذف کرده‌اند و این نقاشی‌ها برای به تصویر کشیدن باورهای اجتماعی در افغانستان کشیده‌ شده‌اند.»

کبری خادمی در سال ۲۰۱۵ با یک اجرای خیابانی در کابل به شهرت رسید. در آن سال، او با پوشیدن زرهی که تنها سینه‌ها و باسنش را می‌پوشاند، به خیابان‌ آمد. هدف او از این اجرا، نقد نگاه به زن به عنوان ابزار جنسی در افغانستان بود. او در اعتراض به خشونت خیابانی علیه زنان در افغانستان به خیابان آمد، اما اجرای او در آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد و افراطیون در افغانستان او را تهدید کردند؛ در نتیجه، خادمی ناگزیر شد افغانستان را ترک کند.

پس از آن، او در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه اجراهای زیادی داشت و حالا هم جشنواره آوینیون را با اجرای نمادین خود افتتاح خواهد کرد. در این جشنواره، علاوه بر کبری خادمی، امیررضا کوهستانی از ایران نیز نمایشنامه‌ای با محتوای مهاجرت و تبعید اجرا خواهد کرد.

جشنواره آوینیون یک رویداد هنری و مردمی است. این جشنواره را ژان ویلار در سال ۱۹۴۷ پایه گذاشت و پس از آن به یکی از مهم‌ترین جشنواره‌ هنرهای نمایشی معاصر تبدیل شد. این جشنواره هر سال در ماه ژوییه در منطقه آوینیون فرانسه برگزار می‌شود و حدود ۱۳۰ هزار بازدیدکننده دارد.

بیشتر از فرهنگ و هنر