تصویب جزئیات توافق با ریاض و قاهره برسر جزایر دریای سرخ در اسرائیل

با توافق درباره جزایر دریای سرخ، راه برای گام‌برداشتن در مسیر عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی هموار می‌شود

دولت اسرائیل با تصویب جزئیات توافقی برسر دو جزیره راهبردی تیران و صنافیر در دریای سرخ، راه عربستان سعودی را برای برداشتن گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط با آن کشور هموار کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس، این توافق که ایالات متحده ماه‌ها بی‌سروصدا درحال میانجیگری میان عربستان سعودی، اسرائیل و مصر برای رسیدن به آن بوده است، یک دستاورد مهم سیاست خارجی برای دولت بایدن در خاورمیانه محسوب خواهد شد.

مقام‌های اسرائیلی به خبرنگار اکسیوس گفتند که اسرائیل روز پنجشنبه، ۲۳ تیرماه، چراغ سبز توافق برسر جزایر دریای سرخ را به ایالات متحده نشان داده است. به گفته آن‌ها جزئیات توافق برسر جزایر تیران و صنافیر مورد تایید دفتر نخست‌وزیری، وزارت امور خارجه و وزارت دفاع اسرائیل قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالکیت جزایر تیران و صنافیر از زمان فروپاشی امپراطوری عثمانی در پایان جنگ جهانی اول، میان عربستان سعودی، مصر و اسرائیل جابه‌جا شده است. براساس این گزارش، توافق نهایی فعلی برای انتقال دو جزیره تیران و صنافیر از مصر به حاکمیت عربستان سعودی با رضایت اسرائیل، شامل خروج نیروهای نظامی چندملیتی مستقر در این جزایر (آن‌طور که عربستان سعودی می‌خواهد) و انتقال آن‌‌ها به مواضعی جدید در شبه‌جزیره سینای مصر و همچنین نصب دوربین‌هایی برای نظارت بر فعالیت‌ها در جزایر و تنگه تیران است.

عربستان سعودی نیز براساس این توافق به ایالات متحده ضمانت می‌دهد که به تعهدهای مرتبط با توافقنامه صلح ۱۹۷۹ میان اسرائیل و مصر و به‌ویژه آزادی کشتیرانی در تنگه تیران برای کشتی‌های اسرائیلی پایبند باشد. ایالات متحده نیز براساس تعهدات سعودی‌ها به اسرائیل در مورد آزادی دریانوردی، تضمین امنیتی خواهد داد.

آن‌طور که اکسیوس پیش‌تر گزارش داده بود، این توافق درضمن، توافقی جداگانه‌ با عربستان سعودی را امکان‌پذیر می‌کند که بر اساس آن، خطوط هوایی اسرائیل اجازه پیدا می‌کنند تا از حریم هوایی آن کشور برای پروازهای مسیر شرق به هند و چین استفاده کنند و همچنین مسیر پروازهای چارتر مستقیم از اسرائیل به عربستان سعودی را برای زائران مسلمانی که می‌خواهند به شهرهای مقدس مکه و مدینه بروند، باز می‌کند.

مقام‌های اسرائیلی به اکسیوس گفتند که قرار است این تحولات در جریان سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی در روزهای جمعه و شنبه اعلام شود.

جو بایدن روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت اسرائیل، در اورشلیم گفت که به برداشته‌شدن گام‌های احتمالی برای عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با اسرائیل «خوشبین» است.