آکسیوس: در روزهای آینده جزئیات توافق‌های اخیر عربستان سعودی و اسرائیل اعلام می‌شود

انتقال مالکیت جزایر تنگه تیران و موافقت‌نامه‌های هوایی میان اسرائيل و عربستان سعودی، از جمله توافق‌نامه‌های اخیر است

مقامات اسراییل امیدوار به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی‌اند، اما ریاض بر حل مساله فلسطین تاکید دارد- BNA / AFP

در پایان نخستین روز سفر جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا به اسرائيل، وب‌سایت خبری-تحلیلی «آکسیوس» نوشت انتظار می‌رود در پی دیدار آتی رئيس‌جمهوری آمریکا با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، گام‌های عملی برای «عادی‌سازی» روابط میان تل‌آویو و ریاض، به‌طور عمومی، برداشته شود.

انتقال مالکیت جزایر تنگه تیران و موافقت‌نامه‌های هوایی میان اسرائيل و عربستان سعودی، از جمله این تفاهم‌نامه‌ها است.

وب‌سایت «آکسیوس» بامداد روز پنج‌شنبه ۲۳ تیرماه در گزارشی، به‌نقل از سه مقام دولتی اسرائیل، نوشت در حال حاضر هفته‌ها است که یک تیم از دیپلمات‌ها و حقوق‌دانان آمریکایی، اسرائیلی، عربستان سعودی و مصر، به‌طور مشترک روی مجموعه‌ای از توافق‌‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و اسناد برای انتقال مالکیت دو جزیره دریای سرخ از مصر به عربستان سعودی‌ کار می‌کنند.

جزایر تیران و صنافیر، در شمال دریای سرخ در مجاورت بندر ایلات، جنوبی‌ترین بندر اسرائيل، قرار دارند.

این جزایر به لحاظ استراتژیک موقعیت ویژه‌ای دارند و تنها مسیر دسترسی دریایی به شهر ایلات اسرائیل به‌شمار می‌رود.

عربستان سعودی در اوایل دهه ۱۹۵۰ کنترل جزایر تیران و صنافیر را به مصر واگذار کرد. حالا، همزمان با سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی، گزارش‌های از انتقال دوباره این جزایر به عربستان سعودی منتشر شده است.

در حال حاضر، یک نیروی چند‌ملیتی کنترل این دو جزیره، در شرق سواحل شرم‌الشیخ مصر را بر عهده دارد.

مقام‌های عربستان سعودی اصرار دارند که پس از انتقال مالکیت این دو جزیره، نیروهای چندملیتی‌ باید به‌طور کامل از منطقه خارج شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی نوشته بود تل‌آویو با خروج نیروهای چندملیتی از این دو جزیره و استقرار آنها در داخل خاک مصر، موافقت کرده است.

وب‌سایت خبری آکسیوس هم در گزارش روز پنج‌شنبه خود نوشت عربستان سعودی نیز متقابلا قبول کرده که پس از کنترل کامل بر این دو جزیره، اجازه دهد که کشتی‌های اسرائیلی به‌طور آزادانه در تنگه تیران رفت‌وآمد داشته باشند.

«آکسیوس» در بخش دیگری از گزارش بامداد پنج‌شنبه خود نوشت اسرائيل و عربستان سعودی همچنین در حال نهایی کردن مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌های هوایی‌اند که به شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی اجازه می‌دهد از حریم هوایی عربستان سعودی برای پرواز به شرق آسیا، مشخصا هند و چین، استفاده‌ کنند.

به‌نوشته «آکسیوس»، احتمالا تسهیلات مشخص برای مسلمانان اسرائیل فراهم می‌شود تا آنها نیز بتوانند در مراسم سالانه «حج» شرکت کنند.

به‌نوشته وب‌سایت «آکسیوس» توافق‌نامه‌های هوایی میان اسرائیل و عربستان سعودی در مراحل نهایی است و احتمالا ظرف روزهای آینده، همزمان با سفر بایدن به جده، اعلام خواهد شد.

«آکسیوس» در بخش آخر گزارش خود به‌نقل از یک مقام دولتی اسرائیل نوشت: «اسرائیل امیدوار است گام‌هایی که طی روزهای آینده برداشته می‌شود، آغازی برای عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض باشد.» البته مقامات عربستان سعودی همواره تاکید کرده‌اند که نخست باید مساله فلسطین حل شود.

اسرائیل و عربستان سعودی به طور رسمی «روابط دیپلماتیک» ندارد، اما طی سال‌های گذشته گزارش‌های پرشماری از تماس‌ها و برخی از همکاری‌ها میان تل‌آویو و ریاض منتشر شده است.

اوایل سال جاری میلادی، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نوشت: «ما اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانیم، بلکه یک متحده بالقوه می‌‌دانیم که می‌توانیم بسیاری از منافع مشترک را با یکدیگر پیگیری کنیم. اما پیش‌تر لازم است برخی از مسائل و موضوع‌ها حل شود.» 

بیشتر از جهان