محاکمه عامل بزرگترین سرقت اطلاعات محرمانه از سازمان سیا

نشت اطلاعات «والت۷» آشکار کرد که تلویزیون‌های متصل به اینترنت به دستگاه شنود تبدیل می‌شوند

جاشوا شولت ۳۳ ساله در دادگاه با هشت اتهام جاسوسی و مانع‌تراشی در تحقیقات پرونده «والت۷» مواجه شد‌ـ LinkedIn

دادگاه فدرال منهتن یک مهندس نرم‌افزار سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) را به اتهام بزرگ‌ترین سرقت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده این کشور محاکمه کرد.

جاشوا شولت ۳۳ ساله در دادگاه با هشت اتهام جاسوسی و مانع‌تراشی در تحقیقات پرونده «والت۷» مواجه شد. بر اساس نظر دادگاه، او اطلاعات محرمانه را در اختیار سایت ویکی‌لیکس قرار داده بود.

این مهندس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در دادگاه خطاب به هیئت‌منصفه گفت سی‌آی‌ای و اف‌بی‌آی او را قربانی انتشار اسراری کرده‌اند که صدها نفر می‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آخرین جلسه دادگاه که روز چهارشنبه ۱۳ ژوییه برگزار شد، او به ۹ فقره جرم متهم شد.

دیمیان ویلیامز، دادستان منهتن، اقدام شولت را «گستاخانه‌ترین و مخرب‌ترین اقدام جاسوسی» در آمریکا خواند و افزود: «شولت با انگیزه نارضایتی از سی‌آی‌ای، با‌ارزش‌ترین ابزارهای سایبری اطلاعات کشور را که برای مبارزه با تروریسم از آن‌ها استفاده می‌شد در اختیار دشمنان ایالات‌ متحده آمریکا قرار داد.»

به گفته دادستان منهتن، شولت با این افشاگری ابزارهای سی‌آ‌ی‌ای را بی‌اثر کرد و با ارائه اطلاعات مهم به دشمنان، تاثیر مخربی بر جامعه اطلاعاتی آمریکا گذاشت.

شولت در نوامبر ۲۰۱۶ از سی‌آی‌ای استعفا کرد. مقام‌های دادگستری می‌گویند انگیزه او از افشای اطلاعات نارضایتی از مدیرش در محل کار بوده است زیرا معتقد است سازمان با نادیده گرفتن شکایتش از محیط کار، به او بی‌احترامی کرد. در مقابل، شولت نیز مدعی است که مشکلاتی که با مدیرش در سی‌آی‌ای داشت موجب شد درز اطلاعات را به او نسبت دهند.

سایت ویکی‌لیس در مارس ۲۰۱۷، سندی محرمانه بالغ بر ۸۰۰۰ صفحه منتشر کرد که حاوی اطلاعات مهمی درباره عملکرد سازمان اطلاعاتی آمریکا بود. این افشاگری که ویکی‌لیکس آن را والت۷ (Vault 7) نامید، مهم‌ترین درز اطلاعات از این نوع در تاریخ به شمار می‌رفت.

این اسناد نشان می‌دهند که سازمان اطلاعاتی آمریکا به طیف گسترده‌ای از محصولات آمریکایی و اروپایی از جمله تلفن‌های اپل، اندروید گوگل و ویندوز شرکت مایکروسافت، تلویزیون‌های متصل به اینترنت و سامانه کنترل خودرو نفوذ کرده است.

این پرونده نشت اطلاعات، موسوم به والت۷، آشکار کرد که چگونه سی‌آی‌ای گوشی‌های هوشمند اپل و اندروید را در عملیات جاسوسی خارج از کشور هک می‌کند. همچنین افشا کرد که چگونه تلویزیون‌های متصل به اینترنت به دستگاه شنود تبدیل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تاریخ صدور حکم این مهندس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هنوز مشخص نیست زیرا او باید به اتهام جابه‌جایی تصاویر پورنوگرافی کودکان نیز محاکمه شود. شولت این اتهام را هم رد کرده است.

بیشتر از جهان