افشای دلیل رخ دادن بزرگترین دزدی اطلاعات در تاریخ «سیا»

نقص پروتکل‌های امنیتی عامل سرقت اطلاعات فوق محرمانه در سال ۲۰۱۶ بوده است

جینا هاسپل، رییس سازمان سیا، در یک جلسه توجیهی در مورد عملیات ترور قاسم سلیمانی - BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی پرده از دلیل اصلی بزرگترین سرقت اطلاعات محرمانه از سازمان «سیا» آمریکا برداشت. 

واشنگتن پست در گزارشی نوشت «ناتوانی تیم‌های هک کننده نخبه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای مقابله با نفوذ کنندگان منجر به سرقت اطلاعات بسیار محرمانه در سال ۲۰۱۶ شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش آژانس داخلی «سازمان سیا» که به دست این روزنامه رسیده است «مرکز اطلاعات سایبری ساخت سلاح‌های سایبری را برای تامین امنیت سیستم‌های خودشان در اولویت قرار داده است.»

بنا به نوشته واشنگتن‌پست و با استناد به گزارش سازمان سیا  «یکی از کارمندان پیشین سیا با کمک نقص امنیتی موجود که در دستورالعمل‌های امنیتی این سازمان وجود داشته و دارد امکان دسترسی سایت افشاگر ویکی‌لیکس را به یک سری از اطلاعات فوق محرمانه فراهم کرده».

این سرقت در ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی فاش شد. در آن زمان سایت افشاگر ویکی‌لیکس اطلاعات به دست آمده را «بزرگترین گنجینه اسناد سیا» نامید و اسامی «سلاح‌های سایبری» پیشرفته این سازمان را فاش کرد.

گفته می‌شود که حجم اطلاعات به سرقت رفته در این ماجرا ۳۴ ترابایت معادل ۲.۲ میلیارد صفحه متن است. 

این گزارش می‌گوید که از میزان خسارات وارده اطلاع دقیقی در دست نیست زیرا سیستمی که از طریق آن مرکز مخفی اطلاعات سایبری فعالیت می کند با سایر سیستم‌ها متفاوت است و به همین دلیل «نیازی به نظارت بر فعالیت کاربر یا استفاده از اقدامات امنیتی دیگر ندارد». 

به نوشته واشنگتن پست، نویسندگان گزارش آژانس داخلی سیا اعتراف کردند که موفق نشدند «تشخیص دهند و یا مطابق علائم هشدار دهند اقدامی انجام دهند که یک فرد و یا افرادی با دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده سیا خطری را متوجه امنیت ملی کرده است.» 

همچنین در این گزارش تایید شده است که در مورد سلاح‌های سایبری حساس سیا «هیچ گونه کنترلی وجود ندارد و حافظه داده‌ای به طور نامحدود در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.»

 این گزارش می‌گوید «سیا بر ساخت سلاح‌های سایبری متمرکز شده و از تهیه بسته‌های کاهش (خطر) در صورتی که این سلاح‌ها در معرض دسترسی قرار بگیرند غفلت ورزیده است.»

بنا به نوشته واشنگتن پست، در گزارش مذکور آمده است در صورتیکه ویکی‌لیکس اسناد به دست آمده را هنوز منتشر نکرده باشد ممکن است سیا از «میزان و مقدار اطلاعات درز یافته مطلع نباشد.»

گزارش های منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال ۲۰۱۷ که براساس این سرقت بزرگ اطلاعاتی به دست آمده بود اذعان داشت که «سیا با نفوذ به تلفن‌های پیشرفته و تلویزیون‌های هوشمند» برای جاسوسی از مردم در سرتاسر جهان اقدام می‌کرده است.

ویکی لیکس ادعا کرده بود که «تقریبا تمام زرادخانه سلاح های الکترونیکی سیا به سرقت رفته است و این داده ها و نرم افزارهای رایانه ای به طور بالقوه در دست جنایتکاران و جاسوسان خارجی است».

در حالی که سازمان سیا از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است اما تیموتی بارت ، سخنگوی سیا به شبکه خبری سی ان ان گفته است که «سیا در تلاش است تا راههای بهینه فناوری را برای پیشگیری و دفع هرگونه تهدیدات انجام دهد».