فعالان محیط زیست علیه تور دو فرانس

مرحله دهم تور به دلیل حضور چند فعال محیط زیست در جاده لحظاتی متوقف شد

«تور دو فرانس» پیش از این هم صحنه اعتراض فعالان محیط زیست بود-Marco BERTORELLO / AFP

چند جوان معترض برای یادآوری مشکلات زیست‌محیطی، مرحله دهم «تور دو فرانس» را انتخاب کردند تا این رقابت لحظاتی با وقفه روبه‌رو شود. آن‌ها در فاصله ۳۶ کیلومتری خط پایان خود را به دکدیگر زنجیر کرده بودند، ولی مسئولان برگزاری مسابقات آن‌ها را از جاده بیرون کشیدند. این مرحله از تور، سه‌شنبه، ۱۲ ژوییه، بین شهرهای مورزین و مژو برگزار شد.

جنبش «درنیر رولوسیون» (Derniere Renovation) درباره این حرکت اعتراضی گفت: «از آنجا که دولت توجهی به بحران‌های زیست‌محیطی ندارد، لازم بود که ما با حضور در تور دو فرانس، بار دیگر توجه عمومی را به این موضوع حیاتی جلب کنیم. باید دولت را مجبور کنیم تا واکنش نشان بدهد، چرا که آن‌ها ما را به مسلخ می‌برند.»

در ادامه بیانیه این گروه آمده است: «وقفه‌های خشونت‌‌پرهیز آخرین بخت ما برای شنیده شدن و جلوگیری از بدترین عواقب گرمایش زمین است.»

مسئولان برگزارکننده تور درباره این اتفاق توضیحی ندادند، ولی بردلی ویگینز، قهرمان سابق تور که حالا مفسر تلویزیونی شبکه «یورواسپورت» است، گفت: «چیزی نمانده بود که مسابقه به هم بریزد. خیلی‌ها عصبانی شده بودند، تعدادی از مدیران تیم‌ها از اتومبیل‌ها پیاده شدند و اعتراض کردند.»

به گزارش گاردین، گروه «درنیر رولوسیون» پیش از این نیز در اوپن فرانسه، زمانی که یکی از فعالان عضو این گروه به زمین دوید و خودش را به تور بست، اعتراضش را به نمایش گذاشته بود. روی تی‌شرت او نوشته شده بود «فقط ۱۰۲۸ روز باقی مانده»، و روی تی‌شرت جوانان معترض در تور دو فرانس نوشته شده بود «فقط ۹۸۹ روز باقی مانده». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«تور دو فرانس» پیش از این هم صحنه اعتراض فعالان محیط زیست بود، ولی آن‌ها در موارد قبلی خواهان کاهش اثر کربنی این مسابقات بودند. در دفترچه راهنمای مسابقات امسال آمده است که «تور به افزایش مسئولیت‌پذیری محیط زیستی متعهد است».

در سال ۲۰۲۰، تعدادی از شهرداران عضو حزب سبز که به تازگی انتخاب شده بودند، نیز به تور اعتراض کردند. گرگوری دوسه، شهردار لیون، مدعی شد که تور «آلاینده» است و توجهی به محیط زیست ندارد. پس از آن، درخواست‌های زیادی از برگزارکنندگان شد تا اثر کربنی مسابقات را کاهش دهند.

اتفاق مهم دیگر تور دو فرانس، مثبت شدن آزمایش کرونای دو عضو تیم «امارات» و هم‌تیمی‌های تادی پوگاچار، صدرنشین رده‌بندی کلی، بود. پاسخ آزمایش جرج بنت، از اعضای کلیدی تیم که در مسیرهای کوهستانی یاور پوگاچار بود، و رافال مایکا، مثبت شد. بنت از مسابقه کنار گذاشته شد، ولی مایکا که نشانه و عوارضی ندارد، اجازه پیدا کرد به رقابت ادامه بدهد.

شنبه «وگارد استیک لنگن»، یکی دیگر از اعضای این تیم، نیز به دلیل مثبت بودن پاسخ آزمایش کرونا مجبور به ترک مسابقه شده بود و تیم امارات که تور را با هشت نفر شروع کرده بود، حالا مجبور است با شش نفر ادامه بدهد.

مدیر تیم امارات در بیانیه‌ای گفت: «بر اساس پروتکل داخلی تیم، از مایکا آزمایش گرفتیم و جواب آن مثبت شد. او علایمی ندارد و با بررسی بیشتر متوجه شدیم که خطر انتقال ویروس از او به دیگران خیلی کم است؛ درست شبیه مورد باب ینگلس که آزمایشش در شروع تور مثبت شده بود.»

با توجه به افزایش آزمایش‌‌های مثبت کرونا، برگزارکنندگان مسابقات دسترسی رسانه‌ها به اتوبوس تیم‌ها را محدود کردند.

بیشتر از ورزش