حکومت طالبان پول برق وارداتی از تاجیکستان را نپرداخته است

ارزش برق وارداتی تاجیکستان به افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از ۵۶ میلیون دلار بوده است

تاجیکستان می‌گوید که افغانستان بابت برق وارداتی ۳۳ میلیون دلار به این کشور بدهکار است - عکس از سایت ASIA-Plus

محمدعمر آسوزاده، رئیس شرکت برق تاجیکستان، روز سه‌شنبه، ۲۱ تیر ۱۴۰۱ (۱۲ ژوییه ۲۰۲۲)، در یک نشست خبری گفت که تاجیکستان در حال حاضر روزانه ۹ میلیون کیلووات برق در ساعت به افغانستان صادر می‌کند. او مقدار بدهی برق افغانستان را اعلام نکرد، اما گفت که شرکت برق افغانستان بدهی‌های خود را تدریجی خواهد پرداخت.

پیش از این، در ژانویه ۲۰۲۲ شرکت برق تاجیکستان گفته بود که افغانستان بابت برق وارداتی ۳۳ میلیون دلار به تاجیکستان بدهکار است و «شرکت برق افغانستان» (که اینک زیر نظر طالبان اداره می‌شود) تعهد کرده است که بدهی‌های خود را تا یک ماه بعد، یعنی تا فوریه ۲۰۲۲، بپردازد.

افغانستان به شدت به برق وارداتی تاجکیستان نیاز دارد. حکومت تاجیکستان گفته است که در سال ۲۰۲۱ میلادی در مجموع به ارزش ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، برق به افغانستان صادر کرده است.

در آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، شرکت برق حکومت پیشین افغانستان توافق‌نامه‌ای با شرکت برق تاجیکستان امضا کرد که بر اساس آن، تاجیکستان پذیرفت که یک و نیم میلیارد کیلووات برق به افغانستان صادر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاجیکستان از راه خطوط انتقال برق بین دو کشور، برق ۱۱۰ کیلوواتی را با نرخ چهار ونیم سنت در یک کیلووات ساعت، به افغانستان صادر می‌کند. 

طبق موافقت‌نامه‌ای که میان شرکت برق تاجیکستان و شرکت برق افغانستان در حکومت طالبان امضا شده است، تاجیکستان از ماه مه تا سپتامبر سال جاری میلادی روزانه تا ۴۰۰ مگاوات برق به افغانستان صادر خواهد کرد. در حالیکه تاکنون هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است و رهبر «جبهه مقاومت ملی» با شماری از اعضای این جبهه در تاجیکستان به سر می‌برند، تاجیکستان تاکید می‌ورزد که این توافق با شرکت برق افغانستان در حکومت طالبان، صرفا ماهیتی اقتصادی دارد.

شرکت برق تاجیکستان گفته است که توافق اخیر میان شرکت‌های برق این کشور و افغانستان، در نتیجه مذاکراتی دو روزه امضا شده است و طالبان تعهد کرده‌اند که امنیت پروژه‌ها و خطوط برق‌رسانی را تامین خواهند کرد.

این درحالی است که هم در دوران دولت پیشین افغانستان و هم در حکومت طالبان، ‌پایه‌های خطوط انتقال برق، همواره به دست افرادی منفجر و منهدم شده است. حکومت پیشین، طالبان را مسئول انهدام پایه‌های برق وارداتی به افغانستان می‌دانست، و اینک در رژیم طالبان نیز «افراد مسلح» دیگری که هویت آن‌ها مشخص نشده است، آن خطوط انتقالی را منهدم می‌کنند.

تاجیکستان که از توان تولید برق آبی نیز برخوردار است، گفته است  که در سال ۲۰۲۱ میلادی به ارزش ۵۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، و در سال جاری میلادی نیز تاکنون به ارزش ۳۰ میلیون دلار برق به افغانستان صادر کرده است.

بیشتر از جهان