احمد مسعود: به رسمیت شناختن طالبان یعنی مشروعیت دادن به ظلم و استبداد طالبان

اگر جهان به اوضاع افغانستان توجه نکند، مشکلات افغانستان دامن‌گیر جامعه جهانی خواهد شد

احمد مسعود: نیروهای مقاومت ملی بیش از ۳۰۰۰ رزمنده دارد و عملیاتی را برای بازپس‌گیری برخی مناطق آغاز می‌کند‌ـ وب‌سایت جبهه مقاومت ملی

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، اوضاع افغانستان را بسیار خطرناک دانست و هشدار داد که بی‌توجهی به افغانستان پیامدهایی خطرناک برای جهان خواهد داشت.

احمد مسعود در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی فارسی، به جهان هشدار داد که اگر به اوضاع افغانستان توجه نکنند، مشکلات افغانستان دامن‌گیر آنان نیز خواهد شد. او با اشاره به حمله‌های ۱۱ سپتامبر، تاکید کرد که اگر ثبات سیاسی در افغانستان برقرار نشود، گروه‌های تروریستی بار دیگر از خاک افغانستان سایر کشورهای جهان را هدف قرار خواهند داد. احمد مسعود وضعیت افغانمستان را «بسیار خطرناک» خواند و پیدایش داعش را ناشی از بحران افغانستان دانست.

احمد مسعود گفت که با تسلط طالبان بر افغانستان، ثبات سیاسی این کشور آسیب دیده و زمینه ورود گروه‌های تروریستی و به‌مراتب افراطی‌تر بیش از گذشته فراهم شده است.

 به گفته احمد مسعود، در حال حاضر، استان قندوز پایگاه داعش شده است و تروریست‌های خارجی در استان‌های هرات، بادغیس، فاریاب، سمنگان و بدخشان به تشکیلات طالبان راه یافته‌اند.

در حالی که جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در افغانستان با طالبان می‌جنگد، او بر حل مشکلات افغانستان از راه مذاکرات سیاسی تاکید دارد و می‌گوید طالبان تاکنون به این باور نرسیده‌اند و تا زمانی که طالبان حاضر به حل مشکلات افغانستان از راه گفت‌و‌گو نباشند، چاره‌ای جز دفاع از مردم و ارزش‌های مردم ندارند.

احمد مسعود گفت جبهه مقاومت ملی ۳۰۰۰ رزمنده دارد و از چند نفر به این تعداد رسیده و اکنون، دارای تشکیلات منظم است.

این جبهه پس از فرار اشرف غنی و فروپاشی دولت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ در پنجشیر تشکیل شد و در ۱۱ ماه گذشته، در استان‌های پنجشیر، بغلان، تخار و برخی استان‌های دیگر، تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده است.

احمد مسعود به تدارک عملیات‌های گسترده برای بیرون راندن طالبان از برخی مناطق تحت کنترل طالبان اشاره کرد و گفت با کمترین امکانات در برابر استبداد طالبان ایستاده‌اند.

به‌ گزارش نهادهای جهانی حقوق بشر و رسانه‌ها، طالبان در پنجشیر و اندراب، که مراکز مقاومت در برابر طالبان بوده است، ده‌ها غیرنظامی را بازداشت و شکنجه کرده‌اند. احمد مسعود گفت ۹۷ درصد از بازداشت‌شدگان هیچ رابطه‌ای با جبهه مقاومت نداشته‌اند.

او در ادامه افزود طالبان وقتی توان مقابله با نیروهای جبهه مقاومت را از دست داد، آزار و اذیت غیرنظامیان را آغاز کرد. رهبر جبهه مقاومت گفت به‌دلیل کمبود امکانات، نتوانسته‌اند به این غیرنظامیان کمک کنند و از همین رو، از آنان عذرخواهی می‌کند. او از نهادهای جهانی حقوق بشر خواست درباره بازداشت غیرنظامیان تحقیق کنند.

احمد مسعود پذیرفت که جنگ با طالبان بدون امکانات و تجهیزات نظامی، دشوار است و امکانات جبهه مقاومت در مقایسه با طالبان بسیار اندک است؛ با این همه، او «انگیزه» را برای پیروزی در جنگ مهم دانست.

این در حالی است که جامعه جهانی از مقاومت نظامی در برابر طالبان حمایت نمی‌کند و قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بر حل مسالمت‌آمیز بحران افغانستان تاکید دارند، چنان‌که بریتانیا اخیرا اعلام کرد که از هیچ مقاومت نظامی برای رسیدن به اهداف سیاسی در افغانستان پشتیبانی نخواهد کرد. احمد مسعود ضمن انتقاد از این موضع‌گیری جامعه جهانی، گفت این درست نیست که جامعه جهانی تا هنگامی که درافغانستان حضور داشت و منافعش مطرح بود، از مبارزه با تروریسم حمایت می‌کرد، و اکنون که افغانستان را ترک کرده‌اند، از مبارزه با تروریسم حمایت نمی‌کنند.

رهبر جبهه مقاومت ملی تاکید کرد که مبارزه برای عدالت‌خواهی حق مردم افغانستان است و «تغییر سیاست و موضع‌گیری برخی کشورها احتمال دارد به ‌دلیل اخاذی، باج‌گیری و گروگان‌گیری طالبان باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مسعود به جامعه جهانی هشدار داد که اگر طالبان را به رسمیت بشناسند، به ظلم و استبداد طالبان مشروعیت داده‌اند و هر کشوری طالبان را به رسمیت بشناسد مسئول ظلم و جنایت‌های طالبان در افغانستان خواهد بود و مردم افغانستان هرگز این اقدام را فراموش نخواهند کرد.

در چند ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، گروه‌هایی ضد طالبان ایجاد شده‌اند. جبهه آزادی، جبهه ملی آزادگان، تحریک استقلال، و آزادی افغانستان از جمله گروه‌هایی‌اند که از مبارزه با طالبان سخن می‌گویند. شماری از سیاستمداران افغان، چند ماه پیش در ترکیه، شورای مقاومت ملی را ایجاد کردند. از سوی دیگر، گزارش‌هایی از نارضایتی و نافرمانی‌ فرماندهان غیرپشتون طالبان منتشر شده‌ است. 

احمد مسعود گفت از هر حرکتی که برای آزادی و عدالت صورت می‌گیرد حمایت می‌کند و افزود افغانستان روزهای سیاهی را می‌گذراند، اما امید دارد که این سیاهی به پایان خواهد رسید.

احمد مسعود در این گفت‌و‌گو مسئول اصلی وضعیت کنونی افغانستان را اشرف‌ غنی، رئیس‌جمهوری پیشین، دانست و از ایالات متحده آمریکا به‌شدت انتقاد کرد. او گفت تصمیم غیرعقلانی آمریکا در مذاکره با طالبان، اعلام خروج نیروهای خارجی در زمان نامناسب و بدون پیش‌شرط روند سقوط دولت افغانستان را سرعت بخشید.

احمد مسعود در ادامه افزود که چندین بار به سفرا و نمایندگان آمریکا و شخص زلمی خلیل‌زاد، فرستاده پیشین آمریکا برای صلح افغانستان، تاکید کرده بود که نسخه‌ای که برای افغانستان پیچیده‌اند نسخه تباهی مردم افغانستان است.

رهبر جبهه مقاومت ملی سقوط افغانستان را در نتیجه «توطئه» و «خیانت» دانست و گفت برخی افراد نفوذی طالبان در دولت در سقوط نظام نقش داشتند.