خشم حمید خراسانی از بازداشت همراهانش در پنجشیر به دست طالبان

حمید خراسانی با نهایت خشم خطاب به ملا یعقوب و سراج حقانی گفت، آیا نظام طالبان قومی است؟

حمید خراسانی در نوار صوتی بازداشت سه تن از همکارانش را اتایید می‌کند-عکس از تویتر@mobeenkhan1231

حمید خراسانی، آمر پیشین امنیت در پنجشیر در حکومت طالبان، از بازداشت سه تن از همراهانش به دست افراد طالبان در استان پنجشیر خبر داد.

حمید خراسانی در یک نوار صوتی که به رسانه‌ها رسیده است، بسیار خشمگین است و خطاب به سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله، و ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان، گفت که سه تن از همراهانش را طالبان هلمندی در پنجشیر بازداشت کرده‌اند. خراسانی در این نوار می‌گوید که طالبان هلمندی این سه همکار او را روز دوشنبه، ۲۰ تیر، در سومین روز «عید»، به دلیل بر سر داشتن «کلاه پکول» بازداشت کرده‌اند.

«پکول» کلاهی است که احمدشاه مسعود و طرفداران او در افغانستان بر سر می‌گذارند و اکنون نیرو‌های جبهه مقاومت از این کلاه استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمید خراسانی با نهایت خشم می‌گوید که یارانش «نه آدم‌ربا هستند و نه دزد و نه خلاف‌کار»، که او «مقاومتی» نیست و «با مقاومتیان دشمن» است، «‌نمک‌حرام» نیست، بلکه «خالصانه با طالبان کار کرده» است، و حتی پیش از تسلط طالبان بر افغانستان پرچم طالبان را برافراشته است، و می‌پرسد که «طالبان هلمندی چه حقی دارند که این کار را انجام دهند؟ آیا نظام، نظام قومی است؟ نظام پشتون‌ها است؟ اگر چنین است، بگویند»، تا او و همراهانش تجهیزات خود را تسلیم کنند و او هم خودش را «ناپدید» کند.

حمید خراسانی در این نوار صوتی می‌گوید که در رژیم نخست طالبان در افغانستان، «زیر رهبری مولوی قلم‌الدین» فعالیت کرده است، «دشمنی بسیار دیرینه با امرالله صالح» دارد، و از «افراد صادق طالبان» و «از سرسپردگان امارت اسلامی طالبان» است، و می‌افزاید که با یارانش «ناجوانمردانه» و «با تعصب» برخورد شده است.

حمید خراسانی پس از تصرف پنجشیر، از سوی طالبان به مسند «آمر امنیت» پنجشیر گمارده شده بود، اما پس از چند ماه از آن منصب برکنار شد.

او در این نوار شنیداری خطاب به ملا محمد یعقوب و سراج‌الدین حقانی می‌گوید که خواهان هیچ کرسی و مقامی نیست.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی بر افغانستان تسلط یافتند، اما سه هفته بعد توانستند وارد پنجشیر شوند و پرچم خود را در ساختمان فرماندهی پلیس این استان برافراشته کنند.

چند هفته پیش، در اوایل تیرماه، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر آنکه چهار تن از مسئولان استان پنجشیر که گفته می‌شد از ساکنان اصلی این استان بوده‌اند، به دست استخبارات مرکزی طالبان بازداشت شده‌اند.

پیوستن فرمانده ملک، از فرماندهان مهم طالبان، به جبهه مقاومت به علت ناراضایتی‌‌اش از برخورد طالبان با مردم پنجشیر، از دلایل افزایش درگیری‌ها میان جبهه مقاومت و طالبان در پنجشیر دانسته می‌شود. فرمانده ملک از آغاز ساکن پنجشیر بوده است و از فرماندهان پیشین جهادی است.

بیشتر از جهان