کرملین: پوتین و اردوغان دیدار می‌کنند

پوتین و اردوغان در تماسی تلفنی درباره موضوعاتی همچون صادرات غلات و جنگ در سوریه گفت‌وگو کردند

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان به پوتین گفت که وقت آن رسیده است که با عمل به طرح سازمان ملل، مسیر دریایی برای صدور غلات اوکراین از طریق دریای سیاه گشوده شود-AFP

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه، در پی گفت‌وگویی تلفنی در روز دوشنبه، ۱۱ ژوییه (۲۰ تیر ۱۴۰۱)، تصمیم گرفتند به زودی در نشستی حضوری، با یکدیگر دیدار کنند. کرملین ضمن اعلام این خبر گفت موضوع اصلی صحبت تلفنی آن دو، تلاش برای کمک به صادرات غلات از اوکراین بوده است. 

از زمان حمله روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، ترکیه بین روسیه و اوکراین میانجیگری کرده است. آخرین دور از مذاکرات بین نمایندگان مسکو و کی‌یف، در اواخر ماه مارس در استانبول برگزار شد و نتایج مشخصی در پی داشت که به نظر می‌رسد پیگیری نشده است. 

کرملین در پی صدور بیانیه خود راجع به گفت‌وگوی تلفنی پوتین و اردوغان، به پرسش‌های رسانه‌ها پاسخ نداده است و از این رو، جزئیات نشست پیش رو، از جمله زمان و مکان برگزاری، احتمال دعوت سایر کشورها، و موضوعاتی که در آن مطرح خواهد شد، هنوز روشن نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه کرملین می‌خوانیم: «تشریک دیدگاه‌ها درباره اوضاع مربوط به اوکراین ادامه یافت؛ از جمله در چارچوب هماهنگی تلاش‌ها برای کسب اطمینان از ایمنی پیمایش در دریای سیاه و صادرات غلات به بازارهای جهانی.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان به پوتین گفت که وقت آن رسیده است که با عمل به طرح سازمان ملل، مسیر دریایی برای صدور غلات اوکراین از طریق دریای سیاه گشوده شود.

اوکراین از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غلات در جهان است و از زمان آغاز جنگ، محدودیت آن در استفاده از بندرهای خود (که راه اصلی صادراتی آن بودند) صادرات غلات اوکراین به یک سوم میزان پیش از جنگ کاهش یافته و به بروز بحران غذا در سطح جهانی انجامیده است. این کاهش صادرات غلات، هم باعث افزایش جهانی قیمت مواد خوراکی شده و هم به اقتصاد اوکراین لطماتی جدی زده است. طبق آمار رسمی، نزدیک به یک پنجم کل صادرات اوکراین، صدور غلات بوده است.

ترکیه عضو ناتو است، اما روابط خوبی هم با مسکو، و نیز با کی‌یف دارد. آنکارا در عین انتقاد از کارزار نظامی روسیه علیه اوکراین، تحریم‌های غرب علیه روسیه را نپذیرفته است.

به گفته کرملین، پوتین و اردوغان در مورد سوریه، کشوری که هر دو در آن حضور گسترده نظامی دارند، نیز گفت‌وگو کردند و بر اهمیت دیدارهای سه‌جانبه با ایران تحت چارچوب «آستانه» تاکید ورزیدند.

بیشتر از جهان