قیمت تخم‌مرغ به شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومان رسید

دولت رئیسی برخلاف وعده‌ها و شعار‌های خود به گرانی‌ها در ایران دامن زده است

در حال حاضر تولیدکنندگان برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ حدود ۱۰ هزار تومان ضرر می‌دهندـ ایرنا

با وجود اینکه دولت وعده داده بود پس از «جراحی اقتصادی» مانع افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی می‌شود، روند فزاینده گران‌تر شدن کالاها همچنان ادامه دارد. در روزهای اخیر بهای یک شانه تخم‌مرغ ۳۰ عددی به مرز ۱۰۰ هزار تومان رسید. فعالان بازار می‌گویند این قیمت اگرچه کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان را به همراه دارد، اما با توجه به هزینه‌های تولید، بهای کمتر از آن هم برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست.

ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در همین رابطه گفت: «با توجه به اینکه قیمت هر شانه تخم‌مرغ در مرغداری ۷۳ هزار تومان است، با احتساب کرایه حمل‌ونقل و سود برای فروشنده قیمت ۱۰۰ هزار تومان برای مصرف‌‌کننده منطقی است.»

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران به افزایش بهای نهاده‌های دامی و دیگر هزینه‌های تولید اشاره کرد و افزود: «در حال حاضر تولید یک کیلوگرم تخم‌مرغ حدود ۴۵ هزار تومان تمام می‌شود، اما میانگین قیمت فروش آن در مرغداری‌ها نزدیک به ۳۵ هزار تومان است و این به معنای آن است که تولیدکنندگان برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ حدود ۱۰ هزار تومان ضرر می‌دهند.»

ناصر نبی‌پور که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت در واکنش به این سوال که افزایش بیشتر قیمت تخم‌مرغ، مصرف‌کننده را تحت ‌فشار قرار می‌دهد، گفت: «تولیدکننده مقصر این مسئله نیست و دولت باید از مصرف‌کننده به نحو دیگری حمایت کند تا قدرت خرید آن‌ها افزایش پیدا کند.»

او در ادامه گفت که دولت باید برای جلوگیری از زیان بیشتر مرغداران و از بین رفتن این صنعت چاره‌ای بیندیشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت رئیسی با شعارها و وعده‌هایی همچون مهار تورم و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها روی کار آمد، اما نه تنها در مهار تورم موفق نبود که در گران‌تر شدن بهای کالاهای اساسی نقش داشت. حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی با وجود هشدارهای کارشناسان اقتصادی، کوچک‌تر شدن سبد خرید مردم و زیان‌های هنگفت تولیدکنندگان را در پی داشت. حالا برخلاف تمام وعده‌های دولت، تخم‌مرغ تنظیم بازاری حتی در «سامانه دولتی بازرگام» نیز موجود نیست.

کاربران رسانه‌های اجتماعی در روزهای اخیر و هم‌زمان با رسیدن بهای تخم‌مرغ به مرز ۱۰۰ هزار تومان، ویدیویی را از جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد و کشاورزی، بازنشر کردند که در آن خطاب به رئیسی می‌گوید مرغ را کیلویی ۲۰ هزار و تخم‌مرغ را شانه‌ای ۴۳ هزار تومان در مقابل منزل به مردم تحویل می‌دهیم.

حدود چهار ماه پیش این مستند برای نخستین بار در فضای مجازی منتشر شد. نزدیک به دو ماه پس از این وعده، یعنی اردیبهشت ۱۴۰۱ ارز ترجیحی تخم‌مرغ حذف شد و قیمت آن به‌یک‌باره از ۷۵ هزار تومان عبور کرد، با این حال روند گرانی‌ کالاها همچنان ادامه یافت و در مدت کمتر از دو ماه، بهای تخم‌مرغ به ۱۰۰ هزار تومان رسید.

شماری از تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ، سه‌شنبه ۱۴ تیرماه، در محل وزارتخانه جهاد کشاورزی در تهران تجمع کردند و با شعارهایی مانند «وزیر بی‌کفایت استعفا استعفا» خواستار استعفای وزیر جهاد و کشاورزی شدند، اما وزیر دولت رئیسی در میان معترضان حاضر نشد و به مطالبه‌های آنان پاسخی نداد.

گزارش مرکز آمار ایران از قیمت اقلام خوراکی در خرداد ۱۴۰۱، افزایش سرسام‌آور بهای خوراکی‌ها را نشان می‌دهد و آشکار می‌کند که بهای برخی اقلام در فاصله یک ماه حدود ۲۵۰ درصد افزایش یافت. بازنشستگان تامین اجتماعی، فعالان کارگری، معلمان و بسیاری دیگر از اقشار مختلف مردم در ماه‌های اخیر بارها با برگزاری تجمع‌های اعتراضی اعلام کردند که دخل‌وخرجشان با هم جور درنمی‌آید، با این حال ابراهیم رئیسی به‌صراحت گفت که افزایش قیمت‌ها در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

 

بیشتر از اقتصاد