هفت استاد دانشگاه به‌ دلیل حضور در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان اخراج شدند

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان داروسازی را «انحراف، تحریف و بدعت» خواند

شورای صنفی دانشکده داروسازی کرمانشاه اساتید اخراج‌شده را سرمایه‌های کشور نامید- ایرنا

هفت نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پس از حضور در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان رشته داروسازی، از این دانشگاه اخراج شدند. مسئولان این دانشگاه برگزاری «رقص کردی و عدم رعایت حجاب» در جریان این مراسم را «عبور از خطوط قرمز» خواندند.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در اطلاعیه‌ای، برگزاری مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده داروسازی را «مراسمی با حواشی غیرقابل قبول» و «رویداد تلخ» نامید و برخورد با دانشجویان و اساتید حاضر در این مراسم را «رعایت اصول و خطوط قرمز» در جمهوری اسلامی عنوان کرد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است با وجود برگزاری این مراسم در بیرون از دانشگاه و بدون برنامه‌ریزی یا موافقت معاونت آموزشی، دانشگاه این اقدام را محکوم می‌کند و «همه تدابیر لازم جهت جلوگیری از تکرار چنین حوادث ناخوشایندی» را در دستور کار قرار می‌دهد. 

این در حالی است که شورای صنفی دانشکده داروسازی کرمانشاه با انتشار بیانیه‌ای، اخراج هفت استاد به‌دلیل شرکت در این مراسم را نتیجه «بازی سیاسی»، «فشار بسیج دانشجویی»، و «خودنمایی» و تلاش سیاوش وزیری، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، برای گرفتن پست‌های بالاتر عنوان کرد.

در بیانیه این شورا خطاب به معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آمده است: «خود شما در جریان مراسم بودید و آگاه بودید که اساتید در آخر مراسم حضور نداشتند اما بی‌رحمانه و با بی‌تدبیری خود، در یک شب ۷ نفر از اساتید و مدیران دانشکده داروسازی را عزل کردید.»

شورای صنفی دانشکده داروسازی کرمانشاه با بیان اینکه برخی از این اساتید اخراج‌شده از سرمایه‌های ملی کشورند، تاکید کرد که جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان داروسازی در ۱۱ خرداد‌ برگزار شد اما معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با گذشت بیش از یک ماه، در نیمه تیرماه، و با آگاهی کامل از بی‌گناهی این اساتید، آن‌ها را اخراج کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان داروسازی را «انحراف، تحریف و بدعت» خواند، اما شورای صنفی دانشکده داروسازی کرمانشاه تاکید کرد که بیانیه بسیج دانشجویی «شتاب‌زده»، «بازی سیاسی» و توهین به دانشجویان و خانواده‌هایشان است.

این شورا افزود: «بسیج دانشجویی بدون اطلاع و با چشمانی بسته و دهانی باز، صرفا با تحریک هیجانی عده‌ای، شروع به صدور بیانیه و توهین به دانشجویان و خانواده‌هایشان کرده است.»

شورای صنفی دانشکده داروسازی کرمانشاه اضافه کرد که مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان داروسازی در تالاری خارج از دانشگاه، با هزینه دانشجویان و با دریافت مجوزهای لازم از دو معاونت آموزشی و فرهنگی دانشجویی، برگزار شد و هر دو معاونت از مدعوین مراسم بودند و در جریان مراسم نیز خانواده‌ دانشجویان و ۱۲ نفر از اساتید دانشکده داروسازی حضور داشتند.

در بیانیه شورای صنفی آمده است در بخشی از مراسم، تعدادی از دانشجویان مدت کوتاهی به رقص کردی مشغول شدند و زن و مردهایی که حین رقص کردی دست در دست هم بودند با یکدیگر ازدواج کرده بودند.

شورای صنفی دانشکده داروسازی کرمانشاه در ادامه افزود در انتهای این مراسم، هنگام اهدای لوح تقدیر به دانشجویان ابتدا عکس کودکی دانشجویان و سپس، عکس حال حاضر آن‌ها در تالار نمایش داده می‌شد و وقتی عکس کودکی دو ساله با موهای قرمز پخش شد، مجری مراسم برای توصیف از عبارت «دختری با موهای قرمز، مثل آن شرلی استفاده کرد، اما برخی چنان روایت می‌کنند که گویی عمل شنیعی صورت گرفته است، آیا اشاره کردن به موی قرمز کودکی دو ساله جرم و اهانت و فساد است؟»

بیانیه شورای صنفی دانشکده داروسازی کرمانشاه اخراج هفت استاد را «ضربه‌ای هولناک به پیکره دانشکده داروسازی» خواند و از دانشجویان، اعضای هیئت علمی، مدیران، معاونان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خواست برای جلوگیری از گسترش این رفتارها و دوران سیاه دانشگاه، با این بی‌اخلاقی‌ها، تهمت‌زنی‌ها، سیاسی‌کاری‌ها و جنگ قدرت‌ها مقابله کنند.

اخراج استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان از زمان استقرار جمهوری اسلامی بیش از چهار دهه پیش آغاز شد و در سال ۱۳۵۹، با تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی به فرمان روح‌الله خمینی و تعطیلی دانشگاه‌ها، ابعادی بسیار گسترده و سراسری پیدا کرد و در دوره رهبری علی خامنه‌ای نیز این روند با افزایش قدرت شورای عالی انقلاب فرهنگی، تداوم داشته است.

در چهار دهه گذشته، صدها استاد و عضو هیئت علمی و شمار زیادی از دانشجویان به‌ دلیل انتقاد یا اعتراض، شرکت در فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، و همچنین به بهانه‌هایی همچون رعایت نکردن حجاب اسلامی از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند.

مقام‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت همچنین با استناد به یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ورود هزاران شهروند بهایی به دانشگاه‌ها، به‌‌رغم قبولی در کنکور سراسری، جلوگیری کرده‌اند یا با شناسایی دانشجویان بهایی، آن‌ها را از دانشگاه اخراج کرده‌اند.