رئیس فرهنگستان علوم: دانشگاه آزاد ده‌ها استاد را از طریق «قطع حقوق» اخراج کرد

اخیراً یک استاد دانشگاه به اتهام «دفاع از حکومت پهلوی» از کار اخراج شد

در ادامه واکنش‌ها به اخراج بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی، رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت چند سال پیش دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۷۰ استاد نامدار را در اوایل یک ترم بدون اینکه به آنها اطلاع بدهد از طریق «قطع حقوق» اخراج کرد.

داوری که با ایلنا گفتگو کرده، با اشاره به اینکه سکوت او در مقابل اخراج استادها از دانشگاه به دلیل حمایت او از این کار نیست، گفت: «خود من هم یکی از استادانی بودم که از دانشگاه آزاد اخراج شدم که بر طبق رویه خود اعتراض نکردم و تا آخر ترم رفتم و درسم را دادم.»

او در ادامه افزود معنی این رویه و سکوت کنونی من این نیست که اخراج استاد را درست می‌دانم بلکه من هم مثل بسیاری از همکارانم اخراج استاد دانشگاه، آن هم به جرم داشتن رأی و نظر خاص را کاری ناروا می‌دانم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندی پیش خبرگزاری مهر در خبری اعلام کرد که بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی به اتهام «دفاع از نظام سلطنتی پهلوی» از کار خود اخراج شده است.

در پی این اقدام، موج گسترده‌ای از واکنش‌ها در فضای عمومی شکل گرفت. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که جمهوری اسلامی از سال ۵۸ به بعد کمتر کسی را به اتهام حمایت از نظام پهلوی از دانشگاه پاک‌سازی کرده است. اما به نظر می‌رسد پس از ۴۳ سال این رویه همچنان ادامه دارد.

با این حال، بیژن عبدالکریمی در گفتگویی که اخیراً با موج داشته است، در این مورد گفت که دلیل اخراج او یک سخنرانی در سال ۹۸ بوده است که در آن به حوادث سال ۸۸ اشاره کرده ولی به تعبیر مسئولان دانشگاه «دفاع از اصحاب فتنه» کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بر اساس حکم دادگاه باید حق و حقوق او پرداخت شود اما هنوز ۶ ماه از حقوقش را طلب دارد افزود جلسه تجدید نظر در ۱۵ مرداد سال جاری (۱۴۰۰) با درخواست «همان شاکی اول که نمی‌دانم کیست»، برگزار شده و «برای آن که رویم کم شود، حکم اخراجم صادر شد».