اخراج محمد فاضلی از دانشگاه؛ بهانه‌های اداری و انگیزه‌های سیاسی

وزارت علوم: «دانشگاه‌ها در تمدید یا عدم تمدید قرار‌داد با اعضای هیئت‌علمی استقلال دارند»

محمد فاضلی از سال ۱۳۹۳ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی بود - فرارو

در پی افزایش انتقادها به «اخراج» محمد فاضلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، مرکز جذب وزارت علوم به‌صراحت اعلام کرد که دانشگاه‌ها در خصوص «تمدید یا عدم تمدید» قرارداد با اعضای هیئت‌علمی استقلال دارند. دانشگاه شهید بهشتی نیز در اطلاعیه‌ای مدعی شد که قرارداد پیمانی این استاد دانشگاه «به علت عدم انجام تکالیف مقرر در آیین‌نامه استخدامی» تمدید نشد، اما استادان دانشگاه و فعالان مدنی می‌گویند، «اخراج» محمد فاضلی بر مبنای «برخوردهای سیاسی» اتفاق افتاد و ماجرای «اخراج سریالی» استادان و «ستاره‌دار کردن دانشجویان» در دوران احمدی‌نژاد را یادآوری می‌کند.

محمد خلج امیرحسینی، رئیس مرکز جذب وزارت علوم روز شنبه، دوم بهمن‌ماه به خبرگزاری ایسنا گفت که این مرکز هنوز نامه‌ای در خصوص اخراج محمد فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی دریافت نکرده است. او با طرح این ادعا که تصمیم‌گیری‌ها «مبنای قانونی» دارد، گفت: «دانشگاه‌ها در خصوص تمدید یا عدم تمدید قرارداد با یک عضو هیئت‌علمی استقلال دارند و دانشگاه اگر تشخیص بدهد که شرایط تمدید قرارداد برای هیئت‌علمی وجود ندارد، می‌تواند آن را تمدید نکند.»

خبر اخراج دکتر محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در روزهای گذشته موجی از انتقادها و اعتراض‌ها را در پی داشت. بااین‌حال محمد فاضلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران اعلام کرد که موضوع به شهریورماه و زمانی که دانشگاه شهید بهشتی نامه «عدم نیاز» به او داد، بازمی‌گردد ولی در روزهای اخیر خبر آن منتشر شده است. دانشگاه شهید بهشتی در واکنش به موج اعتراض‌ها مدعی شد که همکاری با محمد فاضلی را به دلیل «مسائل اداری» قطع کرده است، اما استادان دانشگاه و فعالان مدنی می‌گویند، محمد فاضلی با «بهانه‌های اداری» و «انگیزه‌های سیاسی» از تدریس در دانشگاه منع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیدحسین سراج‌زاده، جامعه‌شناس و رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، درباره اخراج محمد فاضلی از دانشگاه به روزنامه شرق گفت: «شهریور امسال دانشگاه شهید بهشتی قرارداد همکاری دکتر فاضلی را تمدید نکرد. برداشتی که وجود داشت این بود که تنگ‌نظری‌هایی که برخی از افراد در درون دانشگاه دارند و ممکن است از برخی نهاد‌ها هم حمایت بشوند، این مسئله را دامن زده باشد. به‌بیان‌دیگر این اخراج بیشتر بر مبنای برخورد سلیقه‌های سیاسی اتفاق افتاده است. دانشگاه شهید بهشتی یک‌سری بهانه اداری را برای این موضوع مطرح کرده بود، اما کسانی که با محیط دانشگاه آشنایی دارند می‌دانند این بهانه موجهی نیست و بیشتر مبنای فکری و سیاسی برای برخورد با دکتر فاضلی مدنظر بود».

سراج‌زاده از نامه استادان گروه جامعه‌شناسی به رئیس دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت که در این نامه از او خواسته شده بود از اخراج دکتر فاضلی جلوگیری شود ولی اتفاقی نیفتاد. به گفته او، هفت انجمن علمی هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهور در مورد این موضوع و برخی از «فرایند‌های مشابه» هشدار دادند و از او خواستند با این اقدامات جدی برخورد کند و اجازه «تسویه‌حساب» ندهد؛ بااین‌حال شواهد نشان می‌دهد که نامه‌های مذکور نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه اخراج محمد فاضلی «پشت‌پرده سیاسی» دارد، این اتفاق را «هشدار و فاجعه» خواند و گفت: «این را به‌عنوان یک زنگ خطر یا علامت بالینی می‌دانم که نشان می‌دهد یک بیماری جدید در حوزه اداری، سیاسی و اجرایی دانشگاهی در حال اتفاق است.»

به گزارش روزنامه شرق، اخراج محمد فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی در شرایطی اتفاق افتاد که ابراهیم رئیسی و همسرش، جمیله علم‌الهدی، عضو کمیته جذب این دانشگاه‌اند، اما از اتفاقی که سه ماه پیش در دانشگاه شهید بهشتی رخ داد، خبر ندارند.

محمد فاضلی، متولد ۱۳۵۳ در اراک است. او مدرک دکترای جامعه‌شناسی‌اش را از دانشگاه تربیت مدرس گرفت و از سال ۱۳۹۳ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی بود.