مریم کریم‌بیگی به قید وثیقه آزاد شد

خواهر مصطفی کریم‌بیگی، از جان‌باختگان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸، روز ۲۴ خرداد با هجوم ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شده بود

مریم کریم‌بیگی با قید ۷۰۰ میلیون وثیقه موقتا آزاد شد-Shahnaz_akmali/Tiwtter

شهناز اکملی، مادر مصطفی و مریم کریم‌بیگی، در صفحه شخصی توئیتر خود از آزادی دخترش خبر داد. 

او با اعلام این خبر و انتشار عکسی در کنار دخترش پس از آزادی از زندان نوشت: «دادگاه امروز در شعبه ۲۶ برگزار شد و مریم با قید ۷۰۰ میلیون وثیقه موقتا آزاد شد.»

مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی، از جان‌باختگان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸، صبح سه‌شنبه ۲۴ خرداد، با هجوم ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شده بود. 

در آن زمان شهناز اکملی، مادر مریم و مصطفی، با انتشار ویدیویی گفت که ماموران همزمان با دستگیری دخترش، خانه را هم تفتیش کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریم کریم‌بیگی به محض بازداشت، اعتصاب غذا کرد و پس از انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین نیز اعتصاب خود را ادامه داد و در نهایت پس از گذشت ۱۵ روز به درخواست جمعی از زندانیان‌سیاسی، دوستان و خانواده اعتصاب غذای خود را شکست.

پیشتر برای او وثیقه ۲۰۰میلیون تومانی تعیین شده بود که پس از مراجعه خانواده به دادسرا گفته شد بازپرس پرونده وثیقه‌گذاری را قبول نکرده و برای او اتهامی جدید به عنوان اجتماع و تبانی علیه امنیت تفهیم شد.

حکومت ایران سال‌ها است به آزار خانواده زندانیان سیاسی و کشته‌شدگان اعتراض‌ها ادامه می‌دهد. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران دوم اسفند ۱۴۰۰ نیز با هجوم به منزل شخصی خانواده کریم‌بیگی و تفتیش کامل آن، برخی وسایل شخصی آنان را ضبط کرده و از مریم کریم‌‎بیگی خواسته بودند خود را به دادسرای اوین معرفی کند.

شهناز اکملی در آن زمان هم با انتشار ویدیویی، هجوم ماموران امنیتی به خانه‌اش را تایید کرد و گفت که آن‌ها پسرش را کشته‌اند و حالا می‌خواهند دخترش را بکشند.

مصطفی کریم‌بیگی در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ در خیابان نوفل‌لوشاتو هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت. نیروهای امنیتی حکومت ایران اجازه ندادند او در تهران دفن شود و خانواده‌ مجبور شد او را هنگام غروب آفتاب در شهریار کرج به خاک بسپارد.