مریم کریم‌بیگی در خانه‌ خود دستگیر شد

شهناز اکملی: «یک فرزندم را کشتند و یک فرزندم را بردند»

مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی، از جان‌باختگان اعتراض‌های سال ۱۳۸۸، صبح سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، با هجوم ماموران امنیتی به منزلش بازداشت و به مکان نامشخصی منتقل شد.

شهناز اکملی، مادر مریم و مصطفی، با انتشار ویدیویی، این خبر را اعلام کرد و گفت که ماموران همزمان با دستگیری دخترش، خانه را هم تفتیش کرده‌اند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، پیش‌تر در گزارشی، از محرومیت مریم ‌کریم‌بیگی از ادامه تحصیل در دانشگاه خبر داده بود.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران دوم اسفند ۱۴۰۰ نیز با هجوم به منزل شخصی خانواده کریم‌بیگی و تفتیش کامل آن، برخی وسایل شخصی آنان را ضبط کرده و از مریم کریم‌‎بیگی خواسته بودند خود را به دادسرای اوین معرفی کند. شهناز اکملی در آن زمان هم با انتشار ویدیویی، هجوم ماموران امنیتی به خانه‌اش را تایید کرد و گفت که آن‌ها پسرش را کشته‌اند و حالا می‌خواهند دخترش را بکشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که خود نیز به دلیل دادخواهی فرزندش به حبس محکوم شده بود، از ۱۲ سال فشار و آزار نهادهای امنیتی به خانواده‌اش پرده برداشت و گفت سال ۱۳۹۷، زمانی که او بازداشت شده بود، ماموران اطلاعات با دخترش تماس گرفتند و او را تهدید کردند که «خانه‌ات را آتش می‌زنیم».

مصطفی کریم‌بیگی در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ در خیابان نوفل‌لوشاتو هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت. نیروهای امنیتی حکومت ایران اجازه ندادند او در تهران دفن شود و خانواده‌ مجبور شد او را هنگام غروب آفتاب در شهریار کرج به خاک بسپارد.

وضعیت خانواده کریم‌بیگی با شرایط دیگر خانواده‌های دادخواه شباهت بسیاری دارد؛ جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته، نه‌ تنها به دادخواهی خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌ها پاسخ مناسبی نداده، بلکه با فشار، تهدید، دستگیری و زندان، تلاش کرده است آنان را به سکوت وادارد.

خانواده‌ قربانیان اعتراض‌های سال‌های اخیر می‌گویند نهادهای امنیتی آنان را برای انصراف از شکایت خود و پیگیری پرونده فرزندانشان تحت فشار می‌گذارند.