مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار آزادی خبرنگاران زندانی و لغو محدودیت رسانه‌ای شد

«طالبان قانون رسانه‌‌های همگانی را در افغانستان عملی کنند»

چهار خبرنگار افغان از ماه‌ها به این سو به اتهام توهین به مقام‌های طالبان یا پیروی نکردن از دستور آنها، در زندان طالبان بسر می‌برند  - مرکز خبرنگاران افغانستان

مرکز خبرنگاران افغانستان روز شنبه ۱۸ تیرماه (۹ ژوییه)، در بیانیه‌ای به مناسبت عید قربان، از رهبری طالبان خواست تا به آزادی بیان احترام بگذارد و چهار خبرنگار زندانی را بدون قید و شرط آزاد کند. این مرکز همچنین از طالبان خواست تا محدودیت‌های وضع‌شده بر محتوای رسانه‌ها را لغو کنند.

در بیانیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است: «مرکز رسانه‌های افغانستان از طالبان می‌خواهد قانون رسانه‌های همگانی را اجرا کنند و آزادی قبل و بعد از انتشار را به رسانه‌های افغانستان بازگرداند.» این مرکز همچنین از چهار خبرنگار زندانی‌شده یاد کرد و از طالبان خواست آن‌ها را آزاد کنند.

به گزارش این مرکز، خالد قادری، مجری سابق رادیو نوروز در هرات، میرزا حسنی، خبرنگار محلی و صاحب امتیاز رادیو آفتاب در استان دایکندی، جمال‌الدین دل‌دار، مدیر مسؤل رادیو صدای گردیز در استان پکتیا، و عبدالحنان محمدی، خبرنگار پژواک در استان کاپیسا، از ماه‌ها پیش به این سو، در زندان طالبان به سر می‌برند.

حمیرا قادری نویسنده افغان و خواهر خالد قادری اخیرا در صفحه فیسبوک خود نوشت که طالبان این خبرنگار هراتی را به اتهام توهین به مقام‌های طالبان در فیسبوک به یک سال حبس محکوم کردند. پیش از این نیز، حمیرا قادری کارزار دادخواهی‌ گسترده‌ای را برای رهایی برادرش در فضای مجازی به راه انداخته بود. با این وجود، خالد قادری بیشتر از دو ماه است که تحت اسارت طالبان است.

طالبان فعالان رسانه‌ای را در ۱۰ ماه گذشته به اشکال مختلف بازداشت و شکنجه کردند. علاوه بر خبرنگاران، حتی برخی از کاربران فیسبوک و گردانندگان کانال‌های یوتیوب نیز از حمله‌ها و شلاق‌های طالبان در امان نماندند. چندی پیش، طالبان اجمل حقیقی، گرداننده کانال یوتیوب و مدل، را همراه با همکارانش بازداشت کردند و ویدیو اعتراف اجباری آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند. جرم این گرداننده کانال یوتیوب نیز توهین به مقدسات و مقام‌های رهبری طالبان عنوان شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که طالبان هر روز پیام‌ها و اخطارهایی را از طرف جامعه جهانی و سازمان ملل در مورد خودداری از نقض آزادی بیان و رعایت حقوق بشر دریافت می‌کنند، اما اقدام آن‌ها به فشار و سرکوب رسانه‌ها هر روز شدیدتر می‌شود. منابعی آگاه از رسانه‌های محلی غزنی، در روزهای پیش از عید قربان گفتند که طالبان به آن‌ها دستور دادند برنامه‌های عید خود را با محتوای حمایت از طالبان طراحی کنند.

علاوه بر تحمیل محتوا و اعمال محدودیت بر محتوای رسانه‌ها، سانسور رسانه‌ای در افغانستان در ده ماه گذشته، سبب شده است انبوهی از اطلاعات و رویدادها دور از دسترس رسانه‌های بیرون از افغانستان بمانند. در حال حاضر، از بخش‌های دورافتاده افغانستان که مردم به گوشی‌های همراه و اینترنت دسترسی زیادی ندارند، هیچ‌گونه اطلاعاتی در دسترس نیست.